Zondagmorgen 4.40 -7.07

Gisteravond was ik moe en appelig. Ik ging niet naar het feestje van L. en ik begon niet om elf uur ’s avonds aan een nieuw boek of een pannenlap; ik ging netjes naar bed en morgen gezond weer op. Daarom was het zo verdomde frustrerend toen ik vanmorgen wakker werd en niet meer kon slapen. Het was 4.40. Bovenaan het gordijn, waar het haakje los is gegaan, scheen licht.

Licht.
A) Godsamme nee laat me slapen.
B) Avontuur! Op maat!

Ik graaide wat kleren van de vloer, pakte beneden een schrift, wat ontbijtkoek en een fles water.

Zondagochtend iets voor vijf blijkt Leiden twee dominante levensvormen te hebben: studenten en vogels. En waarom ook niet. Gesteld dat je stofwisseling ertegen kan is het heel erg leuk om een zomernacht door te trekken en daarna buiten te zijn op het moment dat de lantaarnpalen uitgaan. Ineens is het ochtend, dat omfloerste licht en de ochtendster hoog en helder en aan de andere kant de volle maan, spierwit in een witblauwe lucht.

Ochtendster, volle maan – ik begreep ineens waarom je een duif of een geit of een langsfietsende student zou willen offeren om die twee gelukkig te houden.

Ik schudde mijn heidense driften van me af en liep door, toerist in eigen stad. (Wauw, wat een geinig huis!) Ik wilde de zon op zien komen maar ik kon nergens bedenken waar je echt hoog staat. (Wauw, stond die menshoge lavendelstruik hier altijd al?) Tot een jaar of twee geleden (Wauw, wat een vriendelijke nachtbrakerspopulatie heeft Leiden eigenlijk!) was het dak van de V&D een optie, binnen winkeltijden dan. Maar ik had geen pikhouweel bij me.

Een zweem van jeugd en Italië en frisse zoetheid hield me tegen. Ik stond voor café Van Engelen. Ik kom daar regelmatig; gisteren nog ben ik door die deur gelopen om binnen een grote koffie verkeerd af te rekenen. Hoe kon ik de haag van jasmijn die om de pui bloeit hebben gemist?

IMG_1679

High van de geur van jasmijn (en mogelijk slaapgebrek) wist ik ineens waar ik naar toe wilde: naar de Haven. Dat was de plek. Hier waren minder studenten op pad en ze bralden ook een stuk minder. Ergens in de verte werd een zwerm spreeuwen wakker. God wat is de Haven eigenlijk geinig en de huizen er omheen eigenlijk mooi en de enorme tandwielen van de wegdraaibrug interessant (zou hij het ook echt doen?).

Het beste plekje om al dat moois te overzien bleek helaas de hoek bij de urinoirs. Prachtige Amsterdamse School-details, dat wel. Maar misschien was het wel weer tijd om door te lopen.

Urinoir bij Haven Leiden

In Glorious Smell-O-Rama

Aan de andere kant van de Zijlpoort was ik ineens waar ik zijn moest. Nergens een mens, alleen een heleboel vogels. Meeuwen en duiven en kauwen en spreeuwen, natuurlijk, en een enkele kraai. Maar ik ging liggen in het gras en daar vlogen ineens, zwart tegen de lucht, een paar gierzwaluwen. Op een grasveld verderop rende een hoogpotige gans als een gakkende mini-dinosaurus op een onzichtbare vijand af. In een boom kraste iemand; ze klonk een beetje als een kraai maar had een lichter timbre.

Af en toe fietste iemand langs. Het water klotste vriendelijk tegen de vlonder.

IMG_1694

Dit was het dus, besefte ik onderweg naar huis. Voor deze stilte was ik mijn bed uitgekomen; het uur nadat de nachtbrakers zijn gaan slapen en vóórdat de ochtendmensen hun honden gaan uitlaten. De vogels en de jasmijn hebben de stad even overgenomen.

En de malloten.

IMG_1695

Alles voor de kunst natuurlijk maar waarom lig ik niet gewoon in bed

 

5 gedachten over “Zondagmorgen 4.40 -7.07

  1. Heel herkenbaar, het gevoel van de #zondagochtendwandeling!
    Trouwens, om acht uur gaan Vooraf en Toe en Van Maanen open om e.e.a. met een donkere koffie weer in balans te brengen.

Geef een reactie

