De hondsdolle handwerkster

“Moet je ’s kijken Marcel. Als ik deze steek hier doorheen haal is hij praktisch onzichtbaar! Cool hè?”

Marcel kijkt wat wantrouwig over de rand van de laptop. Hij zet Gregory Peck en Lauren Bacall midden in een snedige uitwisseling stil.

“Kijk,” zeg ik, “dit lukt nog niet zo goed maar dat daar ziet er veelbelovend uit -”

“Wat doe je precies?” vraagt Marcel.

“Nou ik heb 50 vierkantjes en die moeten één deken worden, en ik ben aan het uitzoeken hoe ik dat voor elkaar wil krijgen.”

“En lukt het?” Hij komt van de bank af en tuurt kippig naar mijn granny squares.

“Nee, nog niet echt,” zeg ik blijmoedig, “ik ben nog even aan het onderzoeken, moet het zichtbaar of onzichtbaar, in dezelfde kleur of een contrastkleur, je weet wel.”

“Ehm,” zegt Marcel,  “weet je zeker dat het goed gaat?”

“Ja hoor -”

“Is de beschrijving in dat boek goed? Niet dat je denkt dat het makkelijk is, maar dat er dan iets ontbreekt en het lukt niet en na de vierde keer alles uithalen begin je te razen en ga je heel hoog praten?”

“Liefje,” probeer ik, “dat was maar één keer-”

“Dat je niet zo direct gaat vloeken en tieren, en stampen? En met je boek en je haaknaald gooien?”

“Ja maar, ik begreep de naaimachine toen nog niet zo goed en -”

“En huilen? Zo hard dat ik het heel zielig voor je vind maar ook een beetje raar? En dat ik mijn hart vast hou of de meisjes wakker worden? En me afvraag of je niet een andere hobby moet zoeken?”

“Ik was het vanavond niet van plan, lieverd. Dank voor je bezorgdheid.”

“Fijn. Ik wilde het alleen even weten,” zegt Marcel, “Maar  je moet dus zo’n 150 keer dat stuk naaien? Dat is niet niks beebs.” Hij verdwijnt weer achter de laptop.

“I’ll take that as a compliment ” lispel ik in mijn beste Lauren Bacallstem en ik maak de eerste immaculate matrassteek van de avond.

 

gehaakte-beddesprei

 

Geef een reactie

