Venkel

Mijn moeder is de onwillige eigenaar van een lap grond ter grootte van een voetbalveld. Mijn broers en ik zijn er voor het eerst geweest in 2004 en ondanks dat wij verrukt zijn dat die postzegel in de familie is, is het ons duidelijk waarom mijn moeder dat niet is. Zij heeft graag orde in haar leven en haar lapje is niet ordelijk, het loopt bergafwaarts, er is gras en onkruid en olijfbomen, en nog meer gras en nog meer onkruid en een heleboel volledig verwilderde olijfbomen.

Wat er nog meer is, is venkel. Mijn oudtante Ita had me gevraagd om wat loof voor haar te plukken als ik er kon vinden. Joh, werkelijk, Ita? Het groeide overal. Het was december en dan is Sicilië groen en overal staken kleine dille-achtige plantjes hun sprieterige koppetjes uit de grond. Wat is dit voor paradijs dacht ik, beduusde noorderling die ik ben, en ik plukte handenvol loof voor Ita.

Het Albert Heijn Moestuintjesboekje vertelt me dat venkel niet van kou houdt, dus ik heb speciaal voor haar een tweetal primitieve plastic kasjes gekocht. En nou suggereert Appie dat ik de venkelplantjes in een potje van 12 cm doorsnede moet planten, met 5 cm tussen de plantjes in. Ho, paard. Een venkelknol is toch groot??
Mijn venkeltjes hebben dus allemaal een eigen pot van 19 cm gekregen. Ik had ze allemaal hun eigen emmer gegund, of liever nog allemaal een halve vierkante meter volle grond, maar zo groot is mijn balkon niet en ik wil ook nog wat andere dingen kwijt.

Ik heb geen idee waar de knollen gaan komen, weet je dat?

Ze doen echt heel erg hun best.

Kijk, dit zijn de dapperste. Hun loof ziet er al een klein beetje uit als dat van de venkel op het landje van mijn moeder.

Geef een reactie

