De zen van het koffiezetten

De kan van mijn kleine, fijne koffiezetapparaat ging kapot en was niet te vervangen; ik zou een heel nieuw apparaat hebben moeten kopen. Dat maakte bij mij zo’n woede tegen het grootkapitaal wakker dat ik regelrecht naar de kringloopwinkel fietste en een filterhouder kocht à zestig Eurocenten. Er komt prima koffie uit.

Door trial & error is mij gebleken dat ik beter niet een grote scheut water over de koffie kan schenken en dan gewoon wachten tot het is doorgelopen. Het is echt lekkerder om kleine scheutjes op de koffie te gieten en de nieuwe scheut pas op te schenken als de vorige is doorgelopen, een beetje zoals je risotto maakt. Dat zou een heel rustgevend proces kunnen zijn, ware het niet dat ik momenteel een peuter heb rondlopen en zelden vijf complete minuten ongestoord iets kan doen. (Gelukkig heeft de wc een slot.)

Vanochtend echter was alles anders. Het was vroeg, iedereen sliep nog of deed alsof ze sliep, ik was met mijn yogamat naar beneden geslopen om in het gouden ochtend’lijke zonlicht een paar krakerige zonnegroeten te brengen. En toen – eindelijk, na pak ‘m beet een jaar stressig gezette koffie zou het eindelijk zover zijn. Het mindfulle koffiezetten.

Ik bracht het altaar aanrecht in gereedheid. Water aan de kook in waterkoker. Favoriete mok, filterhouder, filter; maatlepel koffie er in. Diep inademen. Eerste scheut, uitademen.

Inademen. Tweede scheut, uitademen.

Inademen. Derde scheut, uitademen.

Zo hee. Ik voelde deugdzaamheid en rust door mijn aderen stromen.

Inademen. Vierde scheut, uitademen.

Inademen -splut-

Splut?

IMG_1037

Okeeeeee, Rallo. Okee. Pietsie minder mindful de volgende keer, okee?

Een gedachte over “De zen van het koffiezetten

  1. Pingback: De verbijstering van de Ranzige Tuinier | Ralloblog

Geef een reactie

