Lifehacks voor sentimentele mensen I: oma’s kistje

1) Dit is een kistje dat van mijn oma is geweest. Hij stond op haar naaikamertje, waar ze de laatste jaren van haar leven sliep. Ik zie hem voor me op het kastje rechts tegen de muur, dat om de een of andere reden was bedekt met donkergroene stof. Oma moest het spul altijd omslaan als ze iets uit dat kastje wilde hebben. In dit kistje zaten spulletjes, hoestsnoepjes, veiligheidsspelden, losse 50-liremuntjes (voor de lift, godbetert) – prullen.


Toen mijn oma was gestorven heb ik van mijn aangetrouwde tantes wat sieraden toegewezen gekregen. Ik kende die sieraden niet en ze zijn, zoals dat heet, niet mijn ding. Vervolgens kreeg ik van mijn oom, die verstand heeft van mensen, dit kistje, compleet met de prullen er nog in. Het is één van mijn dierbaarste bezittingen.

2) Alleen, alleen. Ik wilde de prullen niet weggooien, maar ik kon het doosje zo niet echt gebruiken. Ik heb het in mijn persoonlijke tempel aan mijn voorvaderen gezet en vervolgens 13 jaar nagedacht wat hier aan te doen.


3) Vanmiddag, Maandag 28 september 2015, om circa drie minuten over half één, scheurde ik een lege tissuedoos open om hem in de papierbak te gooien. Ineens wist ik het. Deze lege tissuedoos, deze liniaal, dat rode bloemenlintje, dat scherpe nagelding van mijn oma- alles wat op tafel lag zong en fluisterde zachtjes: maak een dubbele bodem, maak een dubbele bodem!


4) Natuurlijk moet ik er wel even op schrijven wat er onder zit. Stel je voor dat ik ooit een hoedenspeld nodig heb.

Wat een dag.

Geef een reactie

