Negentig

“Goedemorgen, Morielje en Fléau, Boekverkopers sinds 372 voor Christus.”

“Jaaa met mevrouw Lubbe van Getijenburg uit Bloemendaal, ik ben…” kraakt de stem aan de andere kant van de lijn.

“Dag mevrouw Lubbe, kan ik U helpen?”

“Nou, ik ben negentig geworden en daarna ben ik benen gaan breken. Ik ben er zo beroerd van geweest en ik kon alleen nog maar denken “Hoe moet ik mijn boek ooit af krijgen, zo kan ik toch niet werken?’ Maar enfin, ik ben er weer bovenop. Ik heb van mijn dochters, of van iemand anders – er staat op ‘40‘, en ‘Bloemendaalseweg‘, kan ik die opsturen?” De stilte is verwachtingsvol.

“U heeft iets gekregen? En dat wilt U naar ons sturen?”

“Ja, ik ben negentig geworden en ik kan ze niet bedanken want ik heb keine blasse Ahnung waar dit vandaan komt, ik wist niet eens wat het was, dat rare plastic – leuk om te krijgen hoor, dat wel. Ik heb nog een rekening openstaan, kan ik jullie ermee betalen? Of wordt dat gestolen als ik het op de post doe?”

“Eh, mevrouw Lubbe…, ik weet niet precies…wij zijn natuurlijk geen…”

KKKGGGGGGRRRR-CHING! Daar valt het kwartje.

” …Oooh, wacht, wacht – U heeft boekenbonnen gekregen! Voor Uw verjaardag!”

“Ja ik dacht ik bel even ik kan ze niet zomaar op de bonnefooi naar jullie opsturen toch. Ik wil nog dat ene boek bestellen over de toestanden in het bankwezen, maar dat komt later wel, nu heb ik nog een rekening openstaan voor die boeken over klederdrachten van Spaanse geestelijken in de zeventiende eeuw…”

“Nee, nee, mevrouw Lubbe, geen enkel probleem. Heel goed dat U belt! Het komt in orde, stuurt U ze op, wij verwerken ze wel. En nog gefeliciteerd met Uw verjaardag.”

Geef een reactie

