Green for the Greeks, Red for the Romans

“Kijk eens,”  zei de Engelse man tegen zijn metgezel, “ze hebben hier de complete Loeb-serie. Het zijn zo’n 500 boekjes, toch?” Vragende blik naar mij.

De Loeb-kast van Burgersdijk & Niermans.

“520 op het moment,” zei ik.
“520, dear me, dat is meer dan in mijn tijd. Het zijn alle belangrijke boeken uit de Oudheid met een Engelse vertaling erbij. They’re green for the Greek books and red for the Romans. Kom, we moeten gaan.”

Voorin de winkel stond M.P., al sinds zijn studententijd een onregelmatige maar trouwe klant. Ik keek M.P. aan en hij keek mij aan, violen vlaagden op het mos, Elysium de vlinders los –

Green for the Greeks and Red for the Romans.
Green for the Greeks and Red for the Romans!
Green! for the Greeks! Red! for the Romans!

“Oh, vandaar!” zei ik. (M.P. knikte enthousiast.)
“I’m sorry?” zei de Engelse man.
“Ik werk hier al twaalf jaar en al die tijd weet ik dat de groene Grieks zijn en de rode Latijn, maar nu weet ik pas waaromGreen for the Greeks! Red for the Romans!”

De Engelse man en zijn metgezel keken me vriendelijk en begripvol aan, dat is Engels voor ‘Volgens mij ben jij een psychopaat en wil jij akelige dingen doen met die nietmachine van je.’. Op een drafje vertrokken ze naar de hiernabijgelegen Pieterskerk.

“Hoera!” zeiden M.P. en ik, eenmaal alleen, “Green for the Greeks! Red for the Romans!”
We haakten onze armen in elkaar en deden een vreugdevolle line-dance. Toen kocht M.P. een boek. We namen afscheid met een triomfantelijke fistbump.

Onderweg naar het Kamerlingh Onnes Gebouw liep M.P. net iets huppeliger dan anders. Op de wijs van Sweets for my Sweet neuriede hij ‘Green for the Greek, Red for the Romans!’
“Gekkigheid,” zei hij, hij schudde het liedje uit zijn hoofd, rechtte zijn lente-groene das en vervolgde zijn weg met een kleine glimlach om de lippen.

Ik intussen zit hier nog steeds met een veel te grote grijns achter mijn bureau, Domweg Gelukkig™ in de boekhandel. Natuurlijk! Het is zo simpel! Wat hadden ze anders moeten doen? Lilac for Latin? Indigo for Italic? Orange for Oh, you know, whaddyamacallit, the language they speak, like, in Rome?

Green for the Greeks! Red for the Romans!

Unknown

 

2 gedachten over “Green for the Greeks, Red for the Romans

Geef een reactie

