Lieve Assepoester,

dank je voor het geboortekaartje! Alweer een jongen! Gefeliciteerd hoor! A heir and a spare, en nog eén to spare – ik ben blij voor je. Ik hoop wel dat deze bevalling beter ging dan de vorige.

Met mij – lief dat je er naar vraagt – het gaat goed! Er is iemand, een man deze keer, een weduwnaar met een allerliefst dochtertje van acht. We passen echt goed bij elkaar en hij vindt me helemaal het einde – op mijn leeftijd, met mijn staat van dienst, stel je voor! Verder ben ik begonnen met een boek, een autobiografie. Over onze merkwaardige jeugd natuurlijk (maak je geen zorgen! Ik stuur m’n boek vóór publicatie keurig naar de Rijksvoorlichtingsdienst) maar vooral over de bittere tijd erna, toen jij weg was en Moeder steeds vreemder ging doen en op een dag thuiskwam van de Papillon met een paar rode spitzen. Jij was weg en Drizella mocht het huis niet uit vanwege haar obsessie met tunnels en gaten. Dus moest ik werken.

Jij dacht ook dat Moeder jou afbeulde omdat je haar dochter niet was, hè? Hebben wij ons even in haar vergist. Dagen van 12 uur werkte ik en soms had ze ’s nachts ook klussen voor goede kennissen en vage vrienden. (Ook van jou trouwens. Maak je geen zorgen, hij heeft geen idee. Make-up, subtiel-beroerde verlichting, sluiers & maskers, de gebruikelijke shit. Ik had nog weken blauwe plekken, dat wel. Als je ooit wilt praten, je weet me te vinden, hè?) Alles wat ik verdiende stopte ze in balletlessen. Ze oefende op zolder en dat ging voor iemand van haar leeftijd helemaal niet slecht, uren en uren hupte ze heen en weer op die spitzen.

Tot die keer dat ze de hele nacht oefende, steeds sneller en sneller en sneller, bonk, bonk, bonk – we konden er niet van slapen, Drizella en ik. Tegen de ochtend pas-de-bourréede ze van de trap af, de gang door, de straat op. Het was zondag, ze botste de kerkgangers omver met haar pirouettes. Drizella en ik renden haar achterna maar we konden haar niet inhalen en na uren rennen raakten we haar kwijt in het bos. Op de terugweg  kwamen we langs een oude put met een appelboom en omdat de appels haar riepen sprong Drizella in de put. (Alweer een reden om blij te zijn dat je biologisch geen familie van ons bent.) Die put moet behoorlijk diep zijn want haar lichaam is nooit teruggevonden.

Toen was ik ineens in m’n eentje, er was geen geld en ik had nooit iets anders geleerd dan dwarsfluit spelen. Maar gelukkig had ik het huis van moeder nog (eigenlijk het huis van jouw vader, maar je weet wat ik bedoel) dus ik hoefde niet de straat op met van die nattige zwavelstokjes die het nooit doen. Ik zette het familiebedrijf maar voort. Maison Anastasia; it’s a life. Ik heb intussen allemaal nette meisjes in dienst, allemaal meerderjarig en uiterste discretie gegarandeerd. En een vaste afspraak met een fee voor de ongelukjes en de interne hygiëne, als je begrijpt wat ik bedoel. (Gezien de staat van je huwelijk begrijp je best wat ik bedoel, vrees ik. Als je ooit een afspraak wilt met mijn fee (discretie gegarandeerd!) hoef je ’t alleen maar te zeggen.)

Ik heb geen klagen. Maar, nog even over mijn boek. Ik was er net mee begonnen en natuurlijk moest ik vaak denken aan hoe het het allemaal was geweest met jou en zo. Klap op de vuurpijl, net in die periode vroeg mijn lieve lieverd me ten huwelijk. Moet je je voorstellen! Ik keek hem in zijn prachtige diepbruine ogen en ik haalde al adem om zijn hart te breken, en ineens viel me op dat zijn ogen precies dezelfde kleur zijn als die van zijn dochtertje. En toen dacht ik aan Moeder, en aan jou.

En toen dacht ik wat de fok, ik kan prima opschieten met dat meissie, en bovendien kan ik huishoudpersoneel betalen, zelfs magische Petemoeiën als het moet. Als we trouwen op huwelijkse voorwaarden en hij zorgt voor een goede voogdijregeling kan er eigenlijk niks mis gaan.

Tegelijk met deze brief verstuur ik, derhalve, de uitnodiging – mijn verloofde, mijn stiefdochter en ik hopen van harte dat je kunt komen.

Alle liefs,

je stiefzus,

Anastasia.

Geef een reactie

