Boekenkast

“Kijk eens Toep,” zeg ik, ik wijs uit het autoraam, “kijk eens daar in die wei, wat een mooie vogel. Jammer dat ik mijn vogelboek niet bij me heb, als we weer thuis zijn moeten we…”

“Oooh, mamma!” zegt Naomi, naast me op de achterbank, “We kunnen in mijn tover-vogelboek kijken.”

“Heb je dat bij je?”

Neeheee. Maar het zit in mijn magische boekenkast. En als ik zeg ‘ik wil een boekenkast’ dan verschijnt hij.”

“Je magische boekenkast? Maar is hij niet te groot voor de auto?”

“Nee hoor! Ik zeg gewoon ‘klein’ erbij en dan past hij. Zal ik dat boek zoeken?”

“Oh, ja,” zeg ik, “ik wil graag weten wat voor vogel het is.”

“Ik wil een boekenkast,” fluistert Naomi, “klein.”

Daar is hij dan, de magische boekenkast. Ze haalt even haar vinger langs de boeken. Ah, daar is het tover-vogelboek. Met enige moeite trekt ze het van de plank.

“Alsjeblieft mama,” zegt ze.

“Maar ik kan deze letters niet lezen,” zeg ik, “nou moet ik straks als we thuis zijn toch mijn vogelboek…”

“Nee mama, nee mama, je kunt het niet lezen omdat de letters wiebelen. Letters! Sta stil! Jullie zijn vervelend!” Ze bladert even in haar boek. “Ah, daar is hij. Paulietie, zo heet deze vogel volgens dit boek.”

“Paulietie,” zeg ik, “ja, natuurlijk. Zeg, Toeps, waar staat die magische boekenkast van jou als je hem niet nodig hebt?”

“Op mijn kamer natuurlijk,” zegt Naomi, “natuurlijk.”

Volgens mij is ze klaar voor Harry Potter.

Je kunt aan de sterretjes zien dat hij magisch is.

Je kunt aan de sterretjes zien dat hij magisch is.

Geef een reactie

