Frituurpan

Bij de lantaarnpaal voor de winkel waar ik werk stond een doos met een frituurpan erin. In die pan zat gestold frituurvet, iemand had er een fiets bovenop gezet wat al niet veel goeds beloofde, en toen heeft iemand anders de pan omgegooid. Frituurvet over de kinderkopjes, kleffe troep aan voetzolen en autobanden en fietsbanden, goorheid alom.

Dinsdag kwam de vuilnisophaaldienst langs, ze namen de pan zeer terecht niet mee. Woensdag heb ik de gemeente gebeld. Donderdag heb ik weer gebeld.

“Ah, ik zie het al,” zei een mevrouw, “U hebt gisteren gebeld. Ik zal een nieuwe opdracht doorgeven.”

Ze zei niet “Ik stuur er iemand op af”, ze zei “Ik zal een opdracht doorgeven”.

Hoeveel meter glasvezelkabel, hoeveel beeldschermen zouden er zitten tussen mij en de Dienst Verwijdering Gore Frituurpannen? Hoeveel opdrachten zijn er doorgegeven, aan wie, voordat een knoestig persoon in een oranje pak met verstevigde knieën daadwerkelijk op pad ging om die pan fysiek van straat te rapen?

Op vrijdag, ergens na het middaguur, is de pan weggehaald. Onder de lantaarnpaal bleven regendruppels liggen op een laagje vet.

2 gedachten over “Frituurpan

Geef een reactie

