Shoarma

Het was half tien op een vrijdagochtend en deze student was dolende door de Leidse urban jungle. Zijn blik was verwilderd, zijn polo bezweet, zijn uitstraling desondanks juridisch. Ik stond op het punt om hem vriendelijk naar de collega’s van Juridische Boekhandel Jongbloed te sturen, de hoek om dan twee minuten rechtdoor, maar hij opende zijn mond en sprak wat onvast de volgende onwaarschijnlijke woorden:
“Mag ik van U ‘The Experience of Beauty in the Middle Ages’? Het ligt hier in de etalage.”
Ik liep langs hem heen om het boek te pakken. De walmen van een bewogen nacht hingen om hem heen.
“Dit boek kost €116,30”, zei ik, “weet je zeker dat dit is wat je zoekt?”
“Zo hé,” zei hij, “eh, nee, mag ik dan deze?”

Hij wees in het wilde weg op ‘The Roman Family in Hellenistic Egypt’.
“Ho, wacht,” zei ik, “wat zoek je eigenlijk?”
“Een boek om te lezen als ik straks wakker word,” zei hij. (Hij verkreeg daar ter plekke zijn nominatie voor Eufemist van de Week.)
“Goed,” zei ik, “wat vind je leuk?”
“Boeken over het verleden die toe te passen zijn op de huidige tijd,” zei hij, met verrassende helderheid.
“Zijn dat jouw vrienden?” vroeg ik.

Buiten stond een vijftal studenten naar ons te lachen. Hesjes met een of ander logo erop; emmers en touwen en onduidelijke snoeren; alle kenmerken van een  introductiecommissie. Een van de meisjes pakte haar telefoon.
“Eh, ja,” zei de jongen, “ik wil dit graag hebben.”
Hij pakte ‘A Little History of Science’ van de tafel.
“Goede keus,” zei ik, “dat is een leuk boek. En het scheelt je een euro of negentig.”
Het meisje met de telefoon was de winkel binnengekomen. Ik zette het boek rechtop zodat ze het goed in beeld had.

“Het lijkt me een leuk boek voor in de trein,” zei de jongen, hij hanteerde zijn pinpas met een paniekerig lachje, “heee…ben je me aan het filmen?”
“Nee hoor,” zei het meisje, haar grijns verborgen achter haar telefoon. Als een volleerde cameravrouw ging ze hem voor naar buiten.

Collega A. was in zijn deuropening naar de commotie komen kijken.
“Wat is de jeugd van tegenwoordig deugdzaam hè?” zei ik, “In mijn tijd gingen we shoarma halen als we de hele nacht hadden gezopen.”

Goedemorgen allemaal!

Goedemorgen allemaal!

3 gedachten over “Shoarma

Geef een reactie

