15 februari 2011

Mijn moeder houdt niet van het voorjaar, zegt ze. Ik weet werkelijk niet waar ze het over heeft. Het is nu februari en technisch gesproken nog winter, maar het regent niet, vandaag, en er schijnt een bleke zon in een bleekblauwe lucht en er zit een tikkeltje kou in de lucht die mutsen & sjaals nog net nuttig & aangenaam maakt. Het zwerk is vriendelijk en stil en in de struiken die al ontbot zijn fluiten de vogels naar elkaar.

Heerlijke struiken, fijne vogels; de struik waar ik het over heb staat bovenop een muur. Het zal wel een soort klimop zijn, & de vogels die er in zaten floten een heerlijk complex werkje met onnavolgbare dynamiek en ritmewisselingen en modulaties. Eat that, Kate Bush, dat krijgt een mens niet nagefloten. (Ik heb het nu niet over de fluitende idiot savant die in 1812 werd gevonden in een boom in Bretagne en die naar men zegt opgevoed werd door koolmezen.)

Ik twijfelde even of ik het woord vervoering hier mag gebruiken of dat ik vooral over een caffeïne-surplus moet spreken; maar ik stond onderaan die muur en de zon scheen speels door de klimop, die er uitzag als een verstild moment in een franse zwijgende film (maar dan in kleur) en toen floot vogel eén, en ergens een muur of een struik verder floot vogel twee; en ik stond daar domweg gelukkig in die nauwe steeg naar boven te kijken.

Een bekommerde beige man met een veel te grote camera schoot plaatjes van de bakstenen, of zo. Flikker die camera toch weg! Dacht ik, gooi hem weg en ga kijken!Maar dat is een geval van boter op mijn hoofd want wie heeft hele steden en dorpen afgesjouwd met heur ( niet echt kloeke, maar wel lawaaiige) toestel voor heur snavel? En wie zit er nu in de Openbare Bibliotheek op de fijne blauwe banken wanhopig (maar vrolijk) die struik vast te leggen, die muur (verweerd rood baksteen met slecht onderhouden voegen, maar stevig als oude dingen stevig zijn) en die vogel, dat gefluit van die vogel die ik niet gezien heb behalve als bewegende blaadjes – wie legt het onlegbare vast in het meest vluchtige, meest massale en ondersneeuwbare en daarom kwetsbaarste medium?

Percies.

