Zandbak

Het is de eerste echt warme dag van het jaar, en Naomi en ik gaan zonder jas en met onze slippers naar de speeltuin. Het is druk en Naomi is geïntimideerd, maar ze laat mijn hand los en stapt dapper naar de zandbak. Daar zitten al drie grote meisjes in, ze sjouwen met emmers en gieters van de pomp naar de zandbak en ze maken een grote plas waar ze met twee benen tegelijk in springen.
Naomi staart naar de grote meisjes.
“Wil jij ook in het water, Toep?”
“Nee,” zegt Naomi zachtjes.
“Echt niet?”
“Nee. ”
Ze pakt een schepje en een vormpje en ze klimt in het droge stuk van de zandbak waar ze zachtjes babbelend in de weer gaat. Ze blijft kijken naar de drie grote meisjes en de grote plas.

Na een tijdje probeert Naomi haar sandalen schoon te maken. Dat heeft echt enorm weinig zin.
“Toepje, doe je sandalen maar uit.”
Ik  zie de toepehersenen werken. Sandalen…uit….
“Mijn panty ook uit,” zegt ze, nog steeds zacht maar met een ondernemend glimlachje.
“Dat is goed,” zeg ik.
“En mijn rokje.”
“Hou je rokje toch maar aan liefje.”
We smeren samen haar beentjes in. Dan stapt mijn dochter, behoedzaam maar vastbesloten, naar de natte kant van de zandbak. Ze kijkt me blij aan en maakt een sprongetje. Mis. Vanuit stand maakt ze nog een sprongetje en nu is het raak, ze belandt met beide beentjes in de plas. Dat smaakt naar meer en ze begint de mogelijkheden te verkennen – vanaf hier springen, vanaf daar springen, door de plas rennen… Ze is me binnen drie minuten volledig vergeten.

De dynamiek van de zandbak is de dynamiek van de wereld. De drie gratiën gaan voortvarend maar weinig systematisch te werk, en worden op gegeven moment gemanaged door Timo die ter plekke een zandtoren-competitie opzet compleet met teams en regels, en hemzelf als presentator, jury, commentator en notaris. Timo wordt opzij geschoven door Daan, die op zijn beurt besluit de zaken nòg professioneler aan te pakken, en de king-size graafmachine de zandbak in hijst, waarna hij een gracht begint te graven waar een professionele grachtengraver zich niet voor zou hoeven schamen. Het hele roedel buurtkinderen (Angel, Soraya, Tyler, Kelly, Gijs…) springt erbij en gaat  mee doen en wordt nat en vies. Iedereen gilt tegen elkaar.

En in het oog van de storm staat Naomi.  Ze doet haar eigen ding. Haar benen plakken vol zand, haar snotneus zit vol zand, haar mouwen zijn doorweekt;  haar pad is helder en haar concentratie volmaakt. Ze stopt af en toe en bekijkt kalmpjes het pandemonium voordat ze doorgaat met haar werk.

Kinderen zijn vampiers en kannibalen; de drama’s, het gemanipuleer, de pacten en de uitsluiting, de narigheid, als ik er aan terugdenk trekken de spieren in mijn schouders samen. Naomi heeft er geen last van. Om haar heen woeden en razen de Hunnen en zij blijft  haar gang gaan. Misschien is het omdat ze zo klein is, niemand heeft er iets aan om haar naar hun pijpen te laten dansen. Misschien zijn deze kinderen aardiger dan de kinderen in mijn oude buurt (onwaarschijnlijk…).Mischien is het omdat Naomi geen immigrantenkind is. Misschien is het omdat Naomi zeker is van zichzelf en haar eigen tempo bepaalt. Het kan allemaal en het zal allemaal wel.

Ik heb een schommel opgezocht en vanuit de verte zie ik het smoezelige roze figuurtje tussen de Justin Bieber t-shirts en de stoere zwarte trainingsbroeken en ik ben blij en trots en ook bang. Naomi niet.
Naomi is niet bang.

Een gedachte over “Zandbak

  1. Nee, Naomi is niet bang. Nog niet. En laten we hopen dat ze dat nog even niet hoeft te zijn. Net zoals onze kameraad Henny Vrienten zingt in zijn liedje over zijn prille gezinsgeluk waarin hij ‘s morgens vroeg de fluitketel hoort en zich zijn stomme geluk realiseert: ’Ik ben blij en bang, omdat ik ons verliezen kan.’

Geef een reactie

