B.M. te H., of de deugdzaamheid

De schemering zette al in toen Naomi en ik die maandag, na een bezoek aan mijn moeder, bij de bushalte van de Zuid-Tangent in het stadje H. stonden. Ik liep, zoals mijn gewoonte is, wat heen en weer langs de rand van het perron, en na een keer of drie viel mijn oog op het achterste bankje. Er zat niemand. Maar er lag een enveloppe.

De enveloppe was geadresseerd aan B.M.,  ZvJstr 44. Een andere hand dan de adresseerder had erbij gezet: 60 t/m 120!?! Wat dat ook moge betekenen. (Mijn moeder zou zeggen: speel ze in de lotto. Wat dat ook moge betekenen.)

De kerst lag net achter ons, de gouden gloed van welbehagen in de mensheid was nog niet weggetrokken. Lezer; ik nam de enveloppe mee en heb er een drietal weken naar zitten staren, voordat ik op het Interweb B.M. van de ZvJstr heb opgezocht. (Het had sneller gekund, maar het was geen kwade wil. Ik heb gewoon mijn indolente kanten). B.M. woont op nummer 84. Ze heeft een van die DenkGroenDoeGroen postzegels op haar enveloppe gekregen, en ze krijgt morgen haar kerstkaart.

Ik voel me een beetje als Marjolijn de Vos die knipperende fietslampjes uit doet, als Kees van Kooten die omgevallen fietsen weer rechtop zet, als een yup op de biologische boerenmarkt. Vannacht slaap ik beter, omdat ik de wereld een beetje vriendelijker heb gemaakt.

15 gedachten over “B.M. te H., of de deugdzaamheid

  1. Ik vind het wel knap dat jij alleen met initialen B.M. te H. hebt kunnen vinden. Of had je wel de hele naam, maar bescherm je ook nog eens B.M.’s privacy? Dan ben je helemáál goed bezig!

  2. Ik doe ook altijd andermans fietslampjes uit, tenzij ik ze niet een-twee-drie begrijp. Dan ziet het er toch raar uit, iemand die aan een fiets loopt te sjorren. Zo ver gaan mijn wereldverbeterende intenties dus nou ook weer niet.

    • Ha Douwe, ik heb een keer bijna een muilpeer gekregen omdat ik een zadel van een fiets af had gekiept en het terug probeerde te duwen. Overigens doe ik ook wel eens fietslichtjes uit, maar waar het me hier om gaat is het hoofd van mevrouw de Vos. Zie je d’r voor je?…precies.

      • En dan nu op naar het strand om flessen te zoeken met briefjes erin, geschreven naar verloren gewaande of naar nieuwe liefdes! Ineens heb je het, je wordt brenger van levensgeluk naar de mensheid! Dus zeg je baan op en ga ervoor, ik sta vierkant achter je 🙂

      • Reiny, om levensgeluk naar de mensheid te brengen hoef ik mijn baan niet op te zeggen; ik zit hier in het gelukscentrum van het heelal. Wist je dat niet??

      • *veegt voorhoofd af* Pfoei! Ik had mijn ganzenveder al geslepen om je een rectificatie te schrijven, mon cher.
        Fijn dat je de ware formulering van Kipling’s meesterwerk zelf hebt achterhaald. *Grijnsch*

Geef een reactie

