De Boeddha en het kerngezin.

Naomi’s lievelingswoord van dit moment is NEE, op de voet gevolgd door OMI WIL NIET. Wat dan ook, wanneer dan ook. ( Gelukkig niet alles altijd- ze laat ons tussendoor vaak uren van rust.) Dat veroorzaakt hele nieuwe vormen van narigheid en ook hele nieuwe inzichten in het leed dat kerngezin heet.

Zo zaten wij vanmiddag aan de lunch en  Naomi wilde losse stukjes kaas. Een nieuw jaar, een nieuw pedagogisch begin; bovendien had ze nog niet veel gegeten en er moest eerst wat bodem in het toepemaagje.
Eerst een boterham, dus.
Nee, Naomi wilde losse stukjes kaas.
Eerst een boterham.
NEE!
Naomi, eerst een boterham, dan een stukje kaas.
OMI WIL NIET BROTERHAM!
Dat is jammer, Naomi. Eerst een boterham, dan…hee, wat doe je daar! (Ze begon dingen van tafel te gooien. Ik hield haar tegen en zette alle verleidingen buiten haar bereik.)
OMI WIL KAAS!!
Nee, Naomi, eerst…

Naomi’s mond werd een rechthoek, grote tranen dreven langs haar mondhoeken en ze brulde het geluid dat gewoonlijk wordt geschreven als WAAAAAAH. En toen gebeurde het. Gesteld dat ik hier de Enemy of the People was, en dat ik Naomi haar rechtmatige stukjes kaas onthield; bij wie had ze dan troost moeten zoeken? Ik persoonlijk zou denken bij Marcel, die zich gedurende dit deel van de discusie afzijdig had gehouden. Niet dus. Naomi strekte haar armen naar mij uit. Ze klom bij me op schoot en ze bleef bij me zitten tot ze klaar was met huilen.

Ik durf niet zo goed te beseffen wat deze episode betekent, maar ik probeer het even. De toestand was te triviaal voor woorden; kind wil iets, mama verbiedt het. Maar ik overzag ineens de immense verantwoordelijkheid die ik heb voor mijn dochter, een beetje zoals de Boeddha ineens wist Hoe De Vork In De Steel Zat tijdens zijn moment van verlichting. Naomi heeft, voor zover zij weet, helemaal niemand anders dan ons, dan Marcel en mij: in geval van nood komt ze bij ons schuilen, want ze kan nergens anders heen.

Voor wat ik vanmiddag ervaren heb is maar eén woord, of eigenlijk twee. Jezus Mina.

5 gedachten over “De Boeddha en het kerngezin.

Geef een reactie

