De Muze verdient een knal voor haar klassieke kanis.

Er is iets onrechtvaardigs aan, maar ondanks het feit dat mijn laatste bijdrage gepubliceerd is op 14 mei jl heb ik nog steeds bezoekers op dit blog. Okee- het gaat vooral om viespeuken die “L#z*r op ik ben een harige vrouw!”  weten te vinden met zoekwoorden als “platinablond schaamhaar” en “haarloze blauwe mannetjes”, maar publiek is publiek. En laten we wel wezen, een stuk dat überhaupt  te vinden is met de zoekterm “haarloze blauwe mannetjes” verdient het om gevonden te worden.

Waar heeft Rallo het over, vraagt de verwijfelde lezer zich af. (Marcel ook, trouwens.) Rallo heeft het over schrijversblok, daar heeft Rallo het over. Echt waar. Je zou het niet zeggen, maar ik weet het even niet meer. Lady Gaga is geheel onbecommentariëerd in Nederland geweest, El Topo werd weer tweede in de Leidse Filmfestival Filmquiz, Jon Venables bezorgt me opnieuw nachtmerries, het Reformatorisch Dagblad weet de wereld zo te draaien dat het ineens veel erger is om Christen te zijn in Nederland dan homo/transgender in Afrika, Naomi heeft definitief begrepen hoe dat zit met zinsbouw, en de wereld gaat op allerlei manieren assorti naar de kloten; en in mij kolken en bruisen de emoties & de verontwaardiging, en het lukt me gewoon niet om er iets snedigs, interessants, relativerends of troostrijks over te zeggen. Het zit er gewoon niet in.

Gewoonlijk vindt er in mijn hoofd een little bang plaats, waarna in de resulterende  oersoep allerlei chemie aan de slag gaat. Op een gegeven moment is het onderwerp rijp en dan kruipt het vanzelf op de oever van mijn bewustzijn; en abracadabra, twee dagen later leest U in Ralloblog Hoe De Dingen Zijn. Op dit moment daarentegen onderga ik een hele serie little bangs (zie boven), maar de gewervelden komen maar niet omhoog uit de drap. Dat, beste lezer, is de reden dat ik sinds 16 dagen niks meer heb geplaatst. En wat daar dan weer de oorzaak van is…Mijn grootste angst is dat de tijger in mijn tank is uitgeraasd, maar ik sluit  Act of God zeker niet uit.

Dus, waarde lezer. Laat me maar even een tijdje in mijn eigen sop gaarkoken. Op een dag zal de Muze me weer kussen, en ik zal haar dan eerst een tik voor haar ontrouwe hoofd geven; en daarna gaan we weer mooie dingen schrijven, zij en ik. En op die dag zult U de eerste zijn die het hoort, beloofd.

17 gedachten over “De Muze verdient een knal voor haar klassieke kanis.

  1. Lieve Anna,
    Het zal het weer zijn of iets in het water, maar het vergaat mij momenteel precies hetzelfde. Het teepje in mijn hoofd speelt zo af en toe ineens iets heel moois af, maar zodra ik er dan iets van muziek van probeer te maken is het weer oorverdovend stil :-S
    De onrechtvaardigheid!!!
    Nou ja, wat ik dus maar wilde zeggen: I feel your pain.

    • kijk dat is het voordeel van de letterslaaf. Hij/zij kan heur gebrek aan inspiratie gewoon omzetten in letters. Het is mijn overtuiging dat een heleboel dingen begonnen zijn met de woorden AAAARGH AARGH IK KAN NIET SCHRIJVEN IK WIL DOOD EN WAAROM BEN IK ZO ONGELUKKIG EN IEDEREEN IS ONGELUKKIG MAAR ALLEMAAL ANDERS- waarop de schrijver het geschrevene bekeek en het zaad voor een onsterfelijk meesterwerk geplant bleek 🙂 Ik weet niet hoe de notenslaaf dat oplost- misschien dat dit is wat John Cage wilde zeggen met z’n 4’33”.

      • Ik moet zeggen dat stukken uit de Boetepsalmen van Schnittke die we met het VUkk zingen (zondag nog te beluisteren in het Hermitage in A’dam – komt allen) me toch zeker in de oren klinken als AAAARGH AARGH etc (denk: arm overdwars op het toetsenbord). En de kenner kan vast nog veel ergere voorbeelden verzinnen – die dan niet zo mooi oplossen als Schnittke.
        Trouwens, ik wil best twee weken wachten op zinnen als “en dan kruipt het vanzelf op de oever van mijn bewustzijn”. Met plezier.

  2. Het is het weer volgens mij. Iedereen is ook ziek, lamlendig, traag om mij heen… Het moet echt even lang mooi weer worden, zodat je lekker op je buik in het gras van de Hortus kunt nadenken over Het Leven en De Wereld…

  3. Ik ben het met Stefan eens. Ik denk dat je met ‘De oevers van mijn bewustzijn’ de kern van je nieuwe werk hebt beschreven. Vertel trouwens eens wat over Naomi en Zinsbouw… 😉

  4. Pleidooi voor de nieuwe media

    En je geniale korte verhalen in je Tweets dan? Tellen die niet mee? Zijn dat geen volwaardige zinsnedes? Mag een verhaal pas een verhaal zijn van de schrijver als het een begin en een einde heeft en de protagonist een ontwikkeling doormaakt?
    Kan een enkele zin je niet dagen bezig houden?

    Ben benieuwd waar Naomi over zou bloggen… Ineens.

    • Lieve, lieve Manon!! Je hebt gelijk! Goed twitteren is zeker een skill, en ik ben niet ontevreden met de output van mijn mentale onelinermachine. Alleen maak ik bij het 140 (of 280 of 1400) woorden achter elkaar zetten gebruik van andere skills, waar ik op termijn net iets tevredener van wordt omdat ik mijn punt dan net iets completer kan drukken. Assitwari.

    • Vraag me ook ineens af waar Naomi over zou bloggen. Over wat ze ziet, vrees ik. Auto…auto…poes!! Jaaaaa! Poes! Poes aaie? Daaag poes. Brommer. Paars. Zwarte. Grote brommer. Eend! Eeend! Eend aaie! Beker? Beker sap? *klokklokklok* Beetje? Beetje? Beetje sap?? Zo gaat het gesprek meestal.

      • ‘My first little blog’… Misschien kan ze er een tekening over maken :).

        En heel misschien is de Muze wel op vakantie naar een mooi Grieks eiland. Back to her roots ervaring. Oude bekenden opzoeken. Tzatziki dippen. Dat soort dingen. Komt ze terug met spannende verhalen. Over luieren in de zon met een dik boek. Krijg je de kaart twee weken later omdat de postbode een oude man is met het tempo van een naaktslak. En niet even bellen he. Het zal wel een fase zijn.

        x

Geef een reactie

