Cinematografische Astrologie

Mijn lieve vriend C. heeft tot nog toe nooit blijk gegeven van alternatieve neigingen, maar afgelopen zaterdag was het dan toch zover. Voorafgaand aan onze Orson Welles Memorial Movie Night-vertoning van de magistrale tear-jerker Captains Courageous (waarin Spencer Tracy op werkelijk grandioze wijze zijn Portugese accent demonstreert- alleen dat al maakte de Oscar-nominatie meer dan terecht) gaf hij te kennen dat hij nu het licht heeft gezien. Ons lot & wedervaren, oreerde hij terwijl hij een aantal A3tjes neerlegde op onze vloer, wordt niet bepaald door de sterren. Vage, verre hemellichamen- als ze al invloed zouden kunnen hebben op ons, dat komen hun vibes toch veel te laat hier aan? Waarschijnlijk staat de horoscoop van Willem de Zwijger nu pas in de hemel te lezen. Nee, vertelde vriend C, hem is tijdens het doen van archiefonderzoek ingevallen (ongetwijfeld door toedoen van een hogere macht) dat sinds de komst van de cinema in de wereld, ons leven bepaald wordt door de vibes van de films die in Den Haag draaiden op de dag van onze geboorte. En hij wees op de filmladders op de vloer.

Gunst, zeiden Marcel en ik  maar we zijn geïntrigeerd. Het klinkt ook wel zinnig; de Babyloniers en de Azteken en de Romeinen hadden niks anders om te duiden dan sterren en vogels en ingewanden assorti. Wij hebben zoveel meer tekenen aan zoveel meer wanden; we kunnen de Bijbel of de Koran of De ontdekking van de Hemel op een willekeurige plek openslaan en kijken wat dat ons vertelt;  we kunnen het internet opgaan en intypen “Lot & Wedervaren Anna Rallo geboortedatum” ; we kunnen satelietfoto’s maken van hoe het Openbaar Vervoer in Nederland rijdt, en aan de hand van de vertragingen de komst van de Messias berekenen. De films die draaiden in Den Haag op 18 juli 1974 zijn een niet minder preciese dataset dan de hoeveelheid in Nederland verkochte exemplaren van Manetho’s History of Egypt in de Loeb Classical Library tussen 1940 en 1945, en minstens zo veelbetekend.

Ziehier dus mijn Cinematografische Horoscoop.

Apollo: Louis de Funes als Taxichauffeur./Blue Movie
Apollo2: Malizia.
Asta: The Sound of Music.
Bijou: The Way We Were.
Camera: Le Magnifique. /Kuifje en het Haaienmeer
Cineac: De vrolijke piraten van Schateiland./The Thief Who Came To Dinner./The Devils
Corso: My Name is Nobody.
Du Midi: ‘T is een Gekke Rare, Dolle, Dwaze Wereld. / 101 Dalmatiers.
Euro: The Great Race./The New Centurions
Flora: Met jouw duivel in mijn hel.
Kriterion: Don’t Look Now. / The Concert for Bangla Desh
Metropole: Jesus Christ Superstar
Odeon: Lekker op avontuur met Donald, Pluto en Mickey / El Condor/Getting Straight
Olympia: Poolbasis Zebra
Passage: My Name is Nobody./Chato’s Land
Rex: De Uitbrekers.
Royal ’70: Buck, de Priester en de Duivel. / Doorbraak naar de Hel
Royal Op Zolder: Het Onoverwinnelijk Zwaard/ Het recht van de sterkste vuisten
Studio: De Rechter- en de Linkerhand van de Duivel
Studio 2000: De Drie Musketiers
De Uitkijk: American Graffiti.

De patronen springen eruit, zeg nou zelf.
* Meteen bovenaan zien we een film waarin een heetgebakerde, kale man die een romaanse taal spreekt een belangrijke rol speelt. Laat mijn vader nou eens een heetgebakerde, kale spreker van een romaanse taal geweest zijn! Ten tweede zijn er drie Italiaanse films te spotten op deze lijst : Malizia, My Name is Nobody en De Rechter- en de Linkerhand van de Duivel. Met name de laatste twee hebben wel een rol gespeeld in mijn leven, al is het alleen maar omdat ik me wel eens heb afgevraagd of de ogen van Terence Hill echt zo blauw zijn.  Dat geeft duidelijk aan hoe belangrijk Italië voor mij is, maar ook dat ik er niet dagelijks wakker van lig.
* Don’t Look Now is wat verontrustender: het speelt zich af in Italië, Venetië om precies te zijn, en het waarschuwt mij (en Marcel trouwens ook) zeer nadrukkelijk om goed op Naomi te letten en dwergen met rode regenjasjes te mijden.
* Belangrijker is dat er vier films draaiden waarin de muziek een grote rol speelt. Het kan werkelijk niet mooier. Mijn spirituele streak wordt belichaamd door the Sound of Music en Jesus Christ Superstar. (Die laatste heeft ook duidelijk zijn invloed op andere gebieden doen gelden. Ten slotte hebben mannen met donkere baarden, ontblote borstkassen en minaretten op hun hoofd altijd een wat ambigue aantrekkingskracht op mij gehad.) Mijn voorkeur voor George Harrison  daarentegen vindt een vertegenwoordiging in The Concert for Bangla Desh en mijn liefde voor Sky Radio  wordt gechanneld door The Way We Were, starring Barbra Streisand.
* Het kinderlijke, vrije blije, wat malle aspect van mijn persoonlijkheid heeft van het Heelal alle vrijheid gekregen, dat is duidelijk te merken aan de hand van de volgende films : De vrolijke piraten van Schateiland, Lekker op avontuur met Donald, Pluto en Mickey, Kuifje en het Haaienmeer, 101 Dalmatiers, ‘T is een Gekke Rare, Dolle, Dwaze Wereld. Heerlijk hoor, al die doldwaze avonturen.
* In mijn Cinematografische Horoscoop kon het Aziatische Element niet ontbreken; het tweeluik Het Onoverwinnelijk Zwaard/ Het recht van de sterkste vuisten, van de hand van grootmeester Wang Yu, vormt een duidelijk voorteken van mijn verbintenis met Marcel. De cosmos zat er in dat voorteken een half continent naast, maar laten wij geen kniesoren zijn.
* Daarentegen is het ronduit eng dat er vijf, ik herhaal vijf films in mijn firmament voorkomen waar de Duivel en/of de Hel in de titel zit. Dit is duidelijk een wat duister aspect van mijn levenslot dat nog geopenbaard moet worden. Ik hoop dat ik het kan afwenden door de films Der Blaue Engel, Angel Eyes, Der Himmel über Berlin, Heaven Can Wait, We’re No Angels, It’s A Wonderful Life, Angel Heart, An Angel At My Table, Heaven, en As it is in Heaven  te kijken.
* Ik zie hier en daar wat losse eindjes: Wat vertelt die ene film die zich afspeelt op de Zuidpool mij? Wat doet die ene verdwaalde artistieke low-budget nederlandse net-geen-porno-art-house in mijn horoscoop? Niet dat ik iets heb tegen artistieke low-budget nederlandse net-geen-porno-art-house, maar wat betekent het? Wat is het verband tussen Jean-Paul Belmondo, Michael York en Harrison Ford? Is mijn salonfeminisme te danken aan het feit dat er op mijn geboortedag in Den Haag maar vier films draaiden met een vrouw in een hoofdrol, en maar twee waarin ze niet uit de kleren gaat? Maar ik vertrouw er op dat ook deze mysteriën opgelost zullen worden in de loop van mijn leven.

Ik ben vriend C. werkelijk zeer dankbaar. Spiritueel gesproken zat ik tot nu toe in het donker op een bultige stoel van borstelig nep-pluche, omringd door giechels van tieners die alleen maar naar de film kwamen om aan elkaar te zitten en  bier te drinken; maar sinds hij met zijn openbaring de projector van mijn lot heeft aangezet zie ik de dingen veel helderder. Ik heb dan ook besloten om mijn schrijfcursus om te zetten in een workshop Cinematografische Horoscoop Trekken. Geef U op onder vermelding van Uw geboortedatum op ralloblog+cinematografischehoroscoop apenstaart gmail.com; wij regelen de filmladder. Popcorn voor rekening van de organisatie.

Advertenties

4 gedachten over “Cinematografische Astrologie

  1. Pingback: Cinematografische Astrologie | Toegangskaarten

  2. Waar ik dan als historica wel benieuwd naar ben: wáár heb jij kunnen terugvinden welke films er draaiden op die mooie dag in ’74? Vind het wel een leuke vondst; goed dat Louis de Funes er ook tussen zit. ;D

  3. Zonder impertinent te willen worden, maar moet ik je nou echt gaan uitleggen wat Blue Movie over jou en je wedervaren zegt? Ik geef je een hint uit je eigen cinematografische horoscoop: Rechterhand…

    • Dag Rr, en nou hoor ik ook van vriend C. dat “met mijn duivel in jouw hel” de vertaling is van Blutjunge Verfuehrerinnen II. Occult gesproken scheelt het, maar ik vind dat mijn horoscoop hier allerlei suggesties doet die een tikje onder de gordel zijn. Als ik nou daadwerkelijk een slettenverleden had gehad- hee! Lampje! Misschien heb ik een slettentoekomst! Maar es met Marcel praten…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s