Niet het Officiële Wervende Praatje

Vriendin K. attendeerde me van de week vanachter een gedeeld kriekbiertje op het feit dat we weer eens in het jaar van de Tijger zitten. Sinds 1974 is het jaar van de Tijger mijn jaar (en dat van vriendin K, vriendin A, vriendin M, vriend M en vriend A. Minstens.). In 1986 zat ik in de brugklas en stond ik aan het begin van een eloquent ontkende puberteit; 1998, och, er waren wat akkefietjes met mannen en geld en Weltschmerz- enfin, we zijn nu 12 resp 24 jaar verder. Een puber zal ik nooit meer worden (eerder een oude taart), en bovendien heb ik Marcel, meer geld dan ik ooit in mijn leven gehad heb (wat helemaal niks zegt), en de tough love van therapeut C. nog vers in het geheugen. Met andere woorden: wie maakt me wat? Dit is mijn jaar (en dat van vriendin K, vriendin A, vriendin M, vriend M, en vriend A). Als ik dit jaar niet iets ga beginnen wat belangrijk voor me is, wanneer dan wel? In 2022 ben ik waarschijnlijk in de spits van mijn leven, en heb ik (mede) te zorgen voor een oud moedertje, een allengs sikkeneuriger wordende oude man en minimaal één puber. (Marcel bijt een stuk chocola af en vraagt zich af over wie ik het heb.)

In deze stemming loop ik al een tijdje rond, ik geloof eigenlijk al vanaf het moment dat ik onder invloed van drie glazen roze champagne mijn eerste blog  van het jaar componeerde, op 1 januari 2010 om een uur of 02.00. Dit is mijn moment, voel ik,  en wat ga ik ermee doen? Minimaal eens per week minimaal 1000 woorden op dit blog zetten voor het oog van de wereld was een mooi begin, en ik liep rond met plannen voor nog een ander blog, en op mijn werk ben ik driftig  bezig met allerlei leuke nieuwe dingetjes; maar er is meer. Ik loop het al weken te hinten, fluisteren en roepen in allerlei gezelschappen en media en gremia, en nu is het tijd voor mijn coming-out.

Ik ga deze komende zomer van 2010, in augustus, over 3 maanden is dat, een schrijfcursus organiseren.

Goed, dat is er uit. En omdat dit niet Het Officiële Wervende Praatje is, maar mijn eigen uit-de-kast-komst, kan ik in mijn eigen buitengewoon weinig commerciële  woorden vertellen where it’s at. Ik ga, ahem, een schrijfcursus organiseren. Het liefst natuurlijk voor mensen die zojuist hun eerste pen hebben gekocht,  overdrachtelijk gesproken, want hen kan ik een boel vertellen. Bijvoorbeeld over Shitty First Drafts ( vriend B: dat is geen biermerk…) & ButtGlue™, nut & onnut van schrijfboeken en -cursussen, hoe dat “de dingen van je afschrijven” (#breuh) iets anders is dan schrijven-schrijven, dat het de moeite loont om een aangepaste versie van Ockams Scheermes aan te schaffen, wat niet betekent dat je je kopje moet laten hangen en berusten in je Twitter-account; over onmogelijke projecten en hoe die te herkennen, over geduld, over ambitie gefnuikt en ongefnuikt, het weer & de maan, over Hoge Honing en Laag Smeermiddel, over het nut van hardop voorlezen, over zintuigen, aandacht, exactheid, en leesbaarheid & hoe die te oefenen & te scherpen, over herschrijven en dwangmatig herschrijven, over ergernis en vreugde, en  – nou ja, over hobbyschrijven dus.

Dat is iets waar ik echt verstand van heb, hobbyschrijven. Ik kwam er laatst achter dat ik het nu al twintig jaar en eén maand doe. Echt waar; mijn eerste gedateerde gedicht was van 16 maart 1990. Ik heb in die twintig jaar niet voor Jan met de Fabuleuze Vioolspelende Kat geschreven. Publicaties? Neeeeee, geen publicaties as such…maar wel erg veel geschreven en geschreven en nog meer geschreven en nog veel meer geschreven. En het toen eens aan iemand laten lezen die allemaal zinnige dingen zei, en het daarna door de shredder van de geest gehaald, en daarna nog veel meer geschreven. Ook heb ik in 2007 bijna een boek geschreven (zoek “Proza op Ralloblog” bij elkaar en je ziet wat hoofdstuk 1 had moeten zijn), maar ik heb bijna meer geleerd van het project loslaten dan van het schrijven zelf. (Vriendin A. kijkt nu krities naar het scherm vanachter haar hippe bril. Oh, okee, okee, niet alleen van het loslaten.) Ik dacht altijd dat het mijn woorden waren die ik goedgunstig zou delen met de wereld, maar het lijkt er op dat ik iets heel anders ga delen, namelijk mijn kennis over het proces. Dat klinkt redelijk intimiderend als je zojuist je eerste pen hebt gekocht, maar de beste omschrijving van wat ik te vertellen is deze: honderdduizend manieren om je pen op papier te zetten en hem te bewegen op zo’n wijze dat er woorden uit komen die een werk vormen. (Toetsenborden is les twee.)

Dus en wederdus. Het Officiële Wervende Praatje komt binnenkort. Intussen ben ik blij dat dit verhaal van m’n lever is, en dat alle onduidelijke tweets over daadkracht en organisatietalent een beetje verduidelijkt zijn. Heb jij op zondagochtend 27 juni aanstaande iets te doen tussen 10.00 en 13.00? Ik organiseer dan een  proefsessie, met koffie en thee en koekjes en alle kansen om feedback  daar te deponeren waar hij thuishoort. De eerste vijf mensen die reageren, op welke manier dan ook, are in.

(En nu stel ik me voor hoe jullie dit stukje lezen, en hoe in de loop van vanavond en morgen uit minimaal 82 huishoudens overal in Nederland een kleine Mexican Wave van hoongelach zal opstijgen…Ik ga even kijken of Marcel nog wat chocola heeft. En een fles Martini. Of jenever. Of allebei.)

4 gedachten over “Niet het Officiële Wervende Praatje

  1. Ik kan zomaar 27 juni en ik vind feedback geven leuk!

    En ik heb er over 12 jaar 2, twee! Maar jongens zijn makkelijker, toch? TOCH?!

    Waarschijnlijk ook beter dit jaar maar gewoon aan te grijpen. Wat er allemaal niet kan gebeuren in 12 jaar…

  2. Ben benieuwd! Count me in – zomer, park en kletsen over schrijven! Ga wel voor een tweede ronde, de 27e is al helaas vergeven.

Geef een reactie

