Zondag Prozadag: Allert geeft een feestje II

Rutger fronsde nog steeds maar maakte een onverwacht hoffelijk gebaar met zijn hand en ik maakte me uit de voeten. Paulie, zijn zus, stond een beetje sip te staren naar de klaverjassers, die in een discussie verwikkeld waren over droog gaan en nat staan. Naast haar stond Louis en hij zei net tegen haar dat ze een muts was. Ik glimlachte naar haar en liep door. Ik mocht Louis niet zo.
Helaas wandelde ik recht in de armen van Jacob Bregman, hij kwam binnen en keek speurend om zich heen en hij klaarde helemaal op toen hij mij zag, mij kende hij tenminste zei hij. Hoe was het met mij.
“Oh, goed,”  zei ik, en ik verlangde naar een peuk.
Of ik Chiara nog gezien had. Ik stond op het punt om naar de bank te wijzen maar ik zei vagelijk nee, nee, nog niet, misschien komt ze nog. Tussen de mensenmassa’s door zag ik Chiara O Shit zeggen, van de bank afspringen en naar de gang rennen.
“Kom, we gaan op de bank zitten,” zei Jacob. Hanna had seconden eerder nog verbaasd naar Chiara gekeken maar toen ze Jacob zag komen ging haar een licht op, ze had het ineens heel druk met het openmaken van de fles rode wijn in haar handen en praatte geanimeerd met iemand die naast de bank op een tafeltje zat. Ik plofte naast haar neer en ging zo dicht mogelijk bij haar zitten. Jacob ging naast me zitten op de bank, hij zette zijn ribfluwelen benen zorgvuldig zo neer dat hij me niet raakte en toen keek hij me vaderlijk aan. En hoe het ging met mijn studie?
“Studiedipje,” zei ik, “het is de tijd van het jaar.”
“Hoeveelstejaars ben jij?”
“Tweedejaars.”
“Ach ja,”  zei hij, “de sophomore slump. Maak je geen zorgen, ik heb het ook meegemaakt, het gaat voorbij.”
Hij schonk zichzelf port in een wijnglas, ik nam een limonadeglas wijn aan van Hanna, die geamuseerd naar me lachte maar met de jongen naast de bank bleef praten. Dat was niet aardig van haar, ik zat vast aan vaderlijke Jacob die intussen om zich heen keek en zachtjes begon te praten, ik kon niet verstaan wat hij zei want hij fluisterde half en hij keek heel discreet. Het was lawaaiig en ik zat naast de stereo waar iemand een gek soort dreunmuziek in had gedaan. Ik sloeg mijn wijn achterover en ik dacht aan sigaretten.
“Wat zeg je?” vroeg ik een paar keer, maar hij keek me nog indringender aan en fluisterde verder, iets over verlovingen. Opgelucht haakte ik in.
“Maar jij bent toch ouderwets?” zei ik, “Dan is een verloving toch romantisch?”
“Romantisch?” vroeg Jacob geschrokken, “Ben ik ouderwets?”
“Ja,” zei ik overmoedig, “maar dat is toch niet erg, je bent -”
De zus van Allert en Rutger stootte tegen mijn knie aan, ze zei in het wilde weg sorry en liep huilend naar de gang, met Louis achter zich aan. Hij ondersteunde haar, een arm half om haar heen en een sigaret in zijn hagedissenmond.
“Nou zeg,” zei Jacob.
“Oh, eh,” zei ik, “nou moet ik ineens zo nodig naar de wc- sorry hoor.”
Buiten de keuken was het heerlijk koel, koud bijna, misschien vanwege de stenen vloer en misschien omdat de voordeur open stond. Ik zag Paulie in de deuropening, ze gilde iets tegen Louis en toen trok hij de deur dicht. Allert kwam uit de andere deur in de gang gelopen, hij had een stapel boeken in zijn armen en zag er uit alsof hij een boekhandel begonnen was.
“Hoorde ik Paulie?” zei hij. Ik knikte en ging de wc in, ik hoefde niet zo nodig te praten over Paulie.
“God wat is die Louis van haar een klootzak.” hoorde ik  Allert vaststellen, “Anyway, wat je echt moet lezen is dit. Dit is een verachtelijke schrijver, maar hij kan wel een mooi verhaal vertellen…”
Ik was halverwege de tweede Wachttoren toen er iemand op de deur klopte.
“Coming,” riep ik. Ik hoorde Allert geloof ik zeggen “Wat , op mijn wc?” maar misschien ook niet want ik trok snel door.
“Hallo,” zei ik in de deuropening.
“Ik hoor zojuist dat je Jacob hebt aangemoedigd om Chiara ten huwelijk te vragen,” zei Allert met een grote grijns.
Ik staarde hem aan. Allert knikte.
“Ja…kansloos.”
“Zei hij dat ik- Vader vergeef hem, hij weet niet wat hij zegt- ik verstond hem niet eens. Ik hoop dat hij dronken is.”
“Nee,” zei Allert, “alleen wat simpel.”
Ik keek naar Allert op. Hij hing daar een grote kop groter dan ik, met zijn veel te lange donkere haar en zijn scherpe gezicht en hij keek grijnzend terug.
“Jacob moet eens gepepen worden door een lief CDA-meisje,” zei hij.
Ik keek schichtig om me heen, bijna giechelend. Daarna zwegen we even tegen elkaar.
“Ik wil naar de wc, Tam,” zei hij toen, en ik liep blozend terug naar de keuken.
Het was later en leger er waren al wat mensen naar huis, maar Hanna en Chiara stonden nog in de hoek met de sterke drank.
“Ben je er weer?” zei Hanna.
“Wat een toestanden zeg,” zei ik, “zag je Paulie weggaan?”
Chiara gaf me een glas whiskey en we klonken.
“Op de familie van Rooyen,” zei ze, “op Paulie en haar klootzakken, op Allert en zijn whiskey en op Rutger die echt gek is.”
“Maar hij houdt wel oprecht van telescopen,” zei Hanna, en hief het glas.

2 gedachten over “Zondag Prozadag: Allert geeft een feestje II

  1. Love it!!!
    Al die kleine lijntjes, en dat toch niet op een nadrukkelijke of verwarrende manier.
    Allert is nog maar weinig op de voorgrond geweest maar ik vind hem nú al woest aantrekkelijk. En telescopen-Rutger is onwijs goed getroffen. Sympathiek in tweede instantie zeg maar. En leuk ook dat Tamar dat nu al een beetje in de gaten lijkt te hebben…

  2. Inderdaad weer een leuk en dynamisch stukje, leaves you wanting more… alleen zijn de vele namen en nieuwe personages die in sneltreinvaart worden geïntroduceerd af en toe een beetje verwarrend. Zelfs als ervaren Austen-lezer moet ik soms weer even hergroeperen en teruglezen. Wel interessante typjes/karakters!

    Twee taaldingetjes: 1e zin moet zijn Rutger FronsTe. En dan in de zin “Hij schonk zichzelf port in een wijnglas” zou ik er nog een “in” tussenzetten. Aan de andere kant kan het ook dichterlijke vrijheid zijn om die 2e in weg te laten. Ik ben een beetje gevoelig voor details… 😉

    Keep the posts coming; ik ben geprikkeld en benieuwd naar hoe dit afloopt! Allert wordt idd steeds aantrekkelijker.

Geef een reactie

