The El Topo Story; or how I learned to stop worrying and love filmquizzes.

¶ Hoe heet het voetbalteam in de nederlandse film All Stars? En hun concurrenten?

Ongeveer twee jaar geleden zei Marcel een keer dat Rutger hem had gebeld. Of we mee wilden doen aan een filmquiz. Oh ja hoor, zei ik, filmquiz, leuk, en ik vergat het ogenblikkelijk. Marcel vergat het niet, en op die avond aan het begin van de zomer sjouwden we naar het  Scheltema-complex. Het was druk en het was gezellig en er was popcorn, en wij waren er, en Rutger die ik al net zo lang ken als Marcel (hoewel iets minder goed) en een vriend van Rutger en de vriend van een collega van Rutger. ( Tussen de gezelligheid en de popcorn door vergat ik helemaal hun namen te onthouden. Raar is dat eigenlijk.)  Ik geloof dat vriend S., vriendin E. en vriend D. er ook waren want ik had nog niet zo door hoe het werkte en ik had in het wilde weg wat vriendjes uitgenodigd. Rutger had ons El Topo genoemd want dat is een cultfilm waar hij en Marcel nogal om hadden moeten lachen, of juist niet, of zo;  en gaandeweg de quiz bleek dat alle aanwezigen best wel veel dingen wisten. Plaatjesrondes, muziekrondes, Taiwanese plattelandsdramarondes; eigenlijk ging alles goed, behalve de chickflick-ronde en de Disneyfilms van na 1976-ronde.  Misschien wonnen we daarom niet.

¶ Wat was de debuutfilm van Patrick Dempsey?

¶ Wie speelt de hoofdrol in de absolute topfilm Ice Princess?

Nou zit wat mij betreft de lol van zo’n quiz in weten dat je wat weet, en dat je dat wat je weet op het goede moment kunt reproduceren. Niks vervelenders dan een quiz of een spel waarin je al-tijd kansloos ten onder gaat omdat je echt he-le-maal geen enkele vraag kunt beantwoorden.  Ik kan me, met moeite, inleven in mensen die altijd verliezen maar toch op komen dagen (are you out there, team Kapitein Rob?), maar ik vind dat niet leuk. Je moet wel wat goed hebben, en het allerleukste is natuurlijk als er een kans is, hoe klein ook, dat jij kunt winnen.  Of net niet winnen, maar dat wel iemand wint die duidelijk beter is dan jij. Of deze keer niet winnen en de volgende keer weer wel. We wonnen dus niet, die eerste keer, maar we werden allemaal ineens heel erg ambitieus. El Topo,  dat om acht uur ’s avonds nog een losse verzameling kennissen van Rutger was geweest, was  om half twaalf een team. Jawel; we werden allemaal door dezelfde agonistische instelling opgejaagd, en we zeiden met rode oren en verbeten blikken” Tot de volgende keer”  tegen elkaar, waarna we voor de eerste keer plechtig onze secret handshake uitwisselden.

¶ Waar wordt in de film Chinatown het eerste lijk gevonden?

¶ Wat vond John Wayne van paarden?

Dit was the beginning of a beautiful friendship. Intussen hebben we twee keer achter elkaar de Leidse Filmfestival Filmquiz gewonnen, en doen we ook mee met de Meneer Jansen filmquiz.  En is ons, oh ultiem compliment, wel eens gevraagd waar onze skills vandaan komen. Tja- dat brengt ons  bij de teamleden. We hebben namelijk een buitengewoon goed gekalibreerd team, echt waar, en kalibratie dat is waar het om gaat. We hebben natuurlijk Rutger Marcel en Bob, drie veertigers met een overlappend referentiekader die met z’n drieën de kwaliteitsfilm coveren vanaf het prille begin tot gisteren. Ze kijken alles wat los en vast zit, of hebben dat gedaan, en ze hebben wel eens wat gelezen over de films die ze zagen. ( Als je vanaf nu bij wijze van tijdverdrijf niet meer gaat mijnenvegen maar voor de lol eens iets leest over je favoriete film, of je favoriete regisseur, of  je meest gehate film of regisseur, en je houdt dat een tijdje vol ( jaar of dertig, in Marcels geval), dan gaat het snel met je kennis van de filmgeschiedenis, geloof me.)

¶ In welke film kust Marlene Dietrich, gehuld in rokkostuum inclusief hoge hoed, een vrouw? (Vet op der bek, zegt Marcel verlekkerd.)

¶ Op welke Franse film is 12 monkeys gebaseerd?

Dan hebben we Maarten.  Maarten is een beminnelijke jongen van begin dertig die afgezien van actiefilms en fratpack films en zombiefilms en films met Steven Seagal ook nog goede films kijkt. Kijkplezier, daar gaat het hem vooral om en die zit hem, wat Maarten betreft,  zowel in de zombiefilms als in klassiekers. Maar hij beantwoordt de vragen over spierbundels met zonnebrillen en teutoonse accenten, en hij mag zich dan behoorlijk generen dat hij weet dat die films uberhaupt bestaan (in sommige gevallen terecht…), maar de punten zijn binnen.  En ik ben er ook. Ik heb gewoon een raar hoofd. Van binnen dan. ( Van buiten ga ik er steeds meer uit zien als mijn oma in 1955, maar dat is een ander verhaal.) Het labyrint van mijn brein, daar kan Pan nog een puntje aan zuigen; ik heb een achterhoofd vol gecategoriseerde en ongecategoriseerde kennis, dat er een beetje uit ziet als het Parlement in the Phantom Menace, inclusief groene mannetjes met voelsprieten. Ik ben er dus voor de trivia die de anderen over het hoofd zien, en ja, ik geneer me ook  voor mijn antwoorden. Maar dat punt is binnen.

¶ Welke actrice bedankte voor de rol van Trinity in the Matrix?

¶ Wie zingt het titelnummer van de film Neverending Story?

Dat beantwoordt nog steeds niet de vraag waar de skills dan vandaan komen, maar ik vrees dat dat een mysterie is.  Ik weet dat het in mijn geval een genetische kwestie is,  mijn vader en mijn Rallo-ooms zijn trivia-verzamelaars, en mijn broers hebben diezelfde neiging tot het onthouden van nutteloze shit. ( Ik vrees ook dat onze kleine Naomi erfelijk belast is. Het arme kind. Voor ons neefje J. is er gelukkig nog hoop; zijn moeder is redelijk normaal.) Nieuwsgierigheid, obsessiviteit en betweterigheid, ik denk dat dat de voornaamste kenmerken moeten zijn van de quizliefhebber. Oh ja- en een fase in je leven met een heleboel vrije tijd. Overigens denk ik dat er niet veel soorten eekhoorns of leguanen of bonobo’s zijn die de lol inzien van een avond ondervraagd worden over zaken die niet met beukenootjes, insecten of seks te maken hebben. Ik wil maar zeggen; mee willen doen met filmquizzen (en willen winnen!) hoort waarschijnlijk thuis in zo’n rijtje van Dingen Die Ons Menselijk Maken, samen met onze duim, het wiel en het oeuvre van Ed Wood.

¶ Wie maakt zijn acteerdebuut in “Plop en het Vioolavontuur”? Hoe heet het personage?

Geen nood! Geen paniek! Morgen is de derde aflevering van de Meneer Jansen Filmquiz; overmorgen zal ik de vragen beantwoorden. Voor elke eerste keer dat iemand een goed antwoord in de comments zet doneer ik een euro (i.p.v. 50 cent) aan Mama Cash.

12 gedachten over “The El Topo Story; or how I learned to stop worrying and love filmquizzes.

    • Hee Rutger, ik vind dat ik nog niet helemaal duidelijk heb gemaakt wat een ongelovelijke butt-kickers we precies zijn. Maar the El Topo Story is nog niet afgelopen! Met pasen in de bioscoop: El Topo, Resurrection Day. En met Kerst: El Topo, The Wrath of Scheltema!

  1. Is het nou heel genant dat ik alleen het antwoord weet op de Disneyvraag? Dat was Michelle Trachtenberg, die trouwens ook het kleine zusje speelde van Buffy the vampire slayer…

  2. wahahahaha ik weet helemaal NIETS…blijkbaar niet obsessief genoeg. Of betweterig. Of nieuwsgierig…;)

    Veel succes, aan allen!

  3. Ik ga niet beweren dat ik niets weet, want zo erg is het nou ook weer niet. Ik weet bijvoorbeeld best het één en ander over eekhoorns, leguanen en bonobo’s. En ik zou natuurlijk alles bij elkaar kunnen googelen en youtuben, maar ik wil de echte kenners natuurlijk eerst een kans geven. Bovendien moet ik nog muziek studeren (excuses, excuses).

  4. Eerste film van Patrick Dempsey was (gokje want enige film die ik van hem ken): “Can’t buy me love”. Ik werd toen verliefd op hem.

  5. Ik heb eveneens “de neiging tot het onthouden van nutteloze shit”, maar geef mijn portie hieromtrent maar aan team kapitein Rob.

  6. het antwoord op de patrick dempsey vraag is al gepost – ik vond m niet echt aantrekkelijk in die film, maar t idee van een jongeman die liefde op afroep bezorgt in combinatie met de huidige mcdreamy vond ik wel plezant…

    Plop en het vioolavontuur was uiteraard het debuut van Frans Bauer. Dat dan weer wel…

    Ik herken de krochten van nutteloze trivia in het achterhoofd. Helaas bij mij voornamelijk gevuld met verjaardagsdata en oude telefoonnummers en niet met quizwinwaardige informatie.

    alhoewel, tezamen met R. van G. combineren wij met onze nutteloze trivia toch een aardig twee-voor-twaalf waardig stukje kennis. vooral het woorden raden leidt tot hilarische uitwisselingen:

    R: seks… seks.. seks..
    F: toerisme! sekstoerisme!

  7. Wow, ik wist echt het antwoord op géén van die vragen!
    Natuurlijk heb ik the Neverending story gelijk gegoogled, maar da’s valsspelen 😉

    I suck @ filmquiz!

Geef een reactie

