L#z*r op, ik ben een harige vrouw!

Op een mooie avond ergens in 2010 vroeg Marcel me met zijn liefste glimlach, of dit niet een programma voor mij was: “F#%k off, I’m a Hairy Woman!”, met ene Shazia Mirza. Nou en of, schatje, zei ik tandenknarsend, neem het maar op liefste poppedopje. En bedankt voor de hint.

Shazia Mirza blijkt een engelse stand-up-comedian te zijn die per jaar voor duizenden ponden uitgaf aan ontharing. Nu had ze er genoeg van. Waarom zou ze zich zo pijnigen? Bovendien ging ze zich afvragen waarom ze zo nodig haarloos moest. Wat is er walgelijk aan lichaamshaar? Waarom lijkt die walging beperkt tot vrouwenhaar?

Haar zoektocht voerde haar langs ontharingsstudio’s, een vrouw met een baard en de National Gallery. Ook ging ze de discussie aan met willekeurige passsanten op de pier van Brighton ( in een gorillapak, want dat helpt als je serieus genomen wilt worden). De meeste mensen zeiden:  Lichaamshaar van vrouwen is lelijk & vies, bah, benen & oksels scheren hoort tot de gewone lichaamsverzorging, bah, elke vrouw weet dat, bah, bah, bah. De ontharingsstudio’s, kunsthistorici en bladenmakers zeiden:  Zo is het schoonheidsideaal nou eenmaal, vrouwen willen er zo uitzien, mannen willen ook dat ze er zo uitzien, zo is het al eeuwen, zo is het nou eenmaal.

De kunstenares Tracy Moberly had een interessantere insteek. Ze heeft een collectie lingerie ontworpen die gemaakt is van en met geweven lichaamshaar. Wat als Shazia nu een modeshow op gang zette, met behaarde modellen, die de collectie as is zouden showen? Op de catwalk?? In het OPENBAAR??? VOOR HET OOG VAN DE NATIE????

Nou, het kwam allemaal goed. Na een oproep op de radio kwamen 32 vrouwen opdagen die onder het genot van een glaasje poepel werden overtuigd, en die op de Grote Dag in quirky lingerie met overal rare haartjes en bontjes over de catwalk flaneerden. Shazia heeft weer been- en armhaar en de eer van de documentaire is gered. Alleen: hij is niet bijzonder geslaagd. Er werd geen coherent punt gemaakt, de vraagstelling veranderde halverwege, en de montage was een rommeltje. En dat doet de zaak der harige vrouwen natuurlijk geen goed.

De zaak, mevrouw Rallo? De Zaak Der Harige Vrouwen?… Okee- maskers af: ik ben een hairy woman, en iedereen die daar problemen mee heeft  moet maar off-f#%ken. Sterker nog: ik vind een volledig haarloos volwassen lichaam, of het nou mannelijk is of vrouwelijk, eigenlijk een beetje akelig. Kinderen die nog niet in de puberteit geweest zijn, die zijn haarloos; op het moment dat een gezond mens volwassen wordt krijgt hij/zij haar. Sommigen veel, anderen weinig, maar haar krijgen we allemaal. Ik vind het onterecht dat (met name) volwassen vrouwen pas echt mooi worden gevonden als ze zich kaler voordoen dan ze zijn.

Ja maar Anna, jij hebt makkelijk praten over het ongeschoren leven, je hebt helemaal niet zoveel lichaamshaar. Op mijn armen en benen zijn mijn haren redelijk licht, dat is waar. Maar wie mijn oksels wel eens gezien heeft vlak na de winter zegt dit niet zo snel. Ik zie derhalve het nut van hygiënisch bijknippen heus wel in, ook in de verschillende werkplaatsjes mag wel eens een voorjaarsschoonmaak plaatsvinden. Maar die obsessie met haarloos, en het feit dat dat zelden wordt bevraagd, dat is mij een doorn in het oog.

Ja maar Anna, ik heb je oksels/benen/schaamte wel eens gezien, en ze waren geschoren.  Mijn schaamte heb je niet recentelijk gezien, vrind/-in. Maar verder: zie boven RE: hygienisch bijknippen.  Plus dat ik natuurlijk  gewoon een aan peer-group pressure bezwijkende hypocriet ben. Ja, ik beken: Ik scheer mijn benen ’s zomers. Maar ik vind eigenlijk dat ik dezelfde schaamteloosheid op zou moeten kunnen brengen als vriendin N. die jarenlang opgewekt weigerde te scheren. Sterker nog,  ze droeg gewoon rokken boven haar bontjes en daar deden we allemaal heel moeilijk over maar ze deed het mooi wel. (Die fase is nu trouwens voorbij.)

Gunst, Anna, je bent een puritein!  Eigenlijk wel hè? Het zal het Lamarckiaans doorgegeven zwarte-kousen-katholicisme van mijn grootmoeder zijn wat zich hier roert.  Wat de HEEERE!!1!! doet is welgedaan; in het geval van de meeste gezonde lichamen wel, vind ik. Ik heb daar nog wel een aantal woeste gedachten over, die een heel eigen blogpost verdienen. Op deze plaats wil ik vooral stellen hoe idioot het is dat lichaamshaar zo’n slechte naam heeft. Een relatief onschuldig lichaamsdeel dat niet uit zichzelf naar pis of oude kaas ruikt, en dat we in tegenstelling tot bijvoorbeeld ons gedarmte op redelijk makkelijke wijze schoon kunnen houden. Gaat ook op voor nagels, deze zin; en ik moet de eerste normale vrouw nog tegenkomen die in naam van sexy-heid en hygiëne haar nagels laat trekken met de Nail-o-tastic 3000.

Enfin, dit blogje zal jou (en mij) geen seconde afhouden van het geschoren leven. Denk er gewoon even aan als je de Hair-o-tastic 3000 straks ter hand neemt. En Shazia Mirza? Die doet  sinds de documentaire is uitgezonden geen uitspraken meer over haar ontharingsgedrag. Ik hoop echter van harte dat ze van duizenden ponden per jaar terug is gegaan naar 50; meer heb je voor een lekker scheermes en een paar tubes scheercrème van de Body Shop echt niet nodig.

25 gedachten over “L#z*r op, ik ben een harige vrouw!

  1. De kwart Griek in mij wordt erg vrolijk van dit stukje. En hoewel ik ook zo’n hypocriet ben en benen en oksels niet ‘dicht’ laat groeien gaat een Brazilian Wax me echt te ver – een martelgang om er als een kleuter uit te gaan zien?! Hoe sta je trouwens tegenover andere nasty schoonheidsidealen, zoals die die inhoudt dat alle dames mager/afgetraind/etc. zouden moeten zijn? Wordt een uitgekauwd onderwerp, ik weet het, maar kan me er nog steeds boos om maken af en toe…

  2. Ook deze hairy woman, die zich nog altijd braaf aan alle schoonheidsdwang conformeert (inderdaad: slank, getraind, geen vlekjes, weinig haar op zichtbare plekken) maakt zich nog wel eens kwaad: oh natuurlijk, blondes have more fun, ik was het even vergeten (Laura, jij bent kwart Grieks dus jij telt niet mee met die blondes…) Dat is namelijk omdat ze a. blond b. slank c. honingbruin en d. HAARLOOS zijn. Ik vergeet het steeds, maar dat is het hoor, echt waar 😉

    • Je heb vlekkies en vlekkies nyph. Mijn oma bijvoorbeeld had een horreur van haar sproeten, terwijl ik het betreur dat die van mij tegenwoordig alleen nog in het voorjaar verschijnen.

  3. Ja nee, hola Nyph, dat soort vlekjes rock indeed! Maar ik bedoel dat je ab-so-luut geen vlekjes mag hebben van couperose, spataderen of andersoortig klein leed…

  4. Hm… Nu ja, ik heb wel blonde highlights… Maar die zijn niet echt, dus dat telt wsch niet mee. Schijnt wel dat mannen vaak houden van blond uit een potje/flesje. Maar dan moet je het wel goed doen, en helemaal platina blond ‘doen’ zoals Christina Aguilera. Maar dat krijg ik toch niet over mijn hart. Ben overigens al blij als ik de tijd en motivatie vind om me ‘af te trainen’ achter een piano, de ledematen doe ik af en toe een beetje op een nare machine en probeer fatsoenlijk te eten, maar ben toch blij dat er ook meneren zijn die houden van een beetje rondingen (en bruin haar) (nee, niet bruine ‘harigheid’… zucht)… Ach, weet ik veel…

  5. Een zin, een bijdrage van de geest verwoord in een door een gemeenschap van te voren afgesproken metafysische communicatiemethode, die meer is dan een enkele reactie op een onderwerp welke hierboven besproken, nl. die spreekt over de haarkloverijen van mensen, wat wezenlijk één van de onderscheidende kenmerken is tussen mens en dier, die zich ongemakkelijk voelen, terecht of onterecht, bij het zijn van één enkel haartje op een zachte vrouwenhuid, maar ook secundair bijdraagt aan een goed doel gekozen door de schrijfster van dit blog. Bravo!

  6. @laura: Ik beken schuld, het is een verschrikkelijk filmpje, ik gebruikte het hier alleen ter lering ende niet voor vermaek. Maar kijk eens naar onze eigen televisie na elven ’s avonds. Ik ben zeker niet tegen seks in films en tegen naaktheid, maar dit maakt zelfs de melk in mijn koelkast zuur.

  7. Ik heb hier nog eens over nagedacht (dat komt steeds minder voor in de snelle digitale wereld van nu) en ben tot de conclusie gekomen dat het godgeklaagd is in een wereld waarin 1 miljard mensen moeten rondkomen van minder dan 1 dollar per dag, dat wij Westerse vrouwen ons drukmaken over een beetje haar hier of daar. Alleen al de tijdschriften die wij kopen om te lezen over dit soort onderwerpen kosten gemiddeld omgerekend 5 dollar. Daar kan “the bottom billion” vijf dagen van leven! (of net niet doodgaan)

    Werkelijk godgeklaagd. Ook als je het bekijkt vanuit een feministisch point of view: generaties meisjes groeien op met een slecht zelfbeeld, ontwikkelen eetstoornissen of laten carrièrekansen schieten puur vanwege de beelden die wij met zijn allen creëren. Ik zeg expres wij, en niet alleen de media, want wie heeft er niet ooit commentaar geleverd op het uiterlijk van andere vrouwen?

    Begrijp me niet verkeerd, ook ik zie er graag goed verzorgd uit en ook ik houd van mooie kleren/tassen/andere meisjesdingen. MAAR! Ik zou het zo fijn vinden als we eens af konden stappen van 1 schoonheidsideaal, 1 keurslijf. Wat ik mooi vind is als ik iemand zie die tot zijn recht komt. Mooie/kleurrijke kleding kan daarin een rol spelen, fit zijn ook. Of beenhaar, hoe onsmakelijk je het in eerste instantie ook mag vinden.

    Ik kan hier nog láng over doorgaan, en misschien doe ik dat ooit nog wel. Voor nu de tip: even een maandje zonder TV of tijdschriften, dat scheelt enorm.

    • Ha Alexandra, ik dacht, laat ik het maar niet zeggen, er komt vast iemand zelf mee. En ja hoor 🙂 I’m sooo with you on all these points. En ik heb ooit gelezen dat een gemiddeld zelfbeeld een ziljoen eenheden zakt als je een glossy alleen maar beetpakt, laat staan leest. Ik bewaar ze dus maar voor de tandarts, dan leidt het tenminste af.

      • Ja dat is wel weer waar, van die tandarts. Hoewel de mijne heel leuk is: ’t is een carrièrevrouw met een goed zelfbeeld. 😉 Althans ze ziet er zelfverzekerd uit met een boor in haar hand.

        Tja die feministische rant: jij legde de bal al voor het doel, ik gaf ‘m de laatste tik. Om maar weer eens de briljante R. Spektor te citeren: “I’ve got a perfect body // but sometimes I forget // I’ve got a perfect body // ‘cause my eyelashes catch my sweat.

  8. Ja, foute blaadjes laten staan en niet teveel foute tv programma’s kijken doet echt wonderen, voordat je ineens weer aangepraat krijgt dat heupen niet mogen etc…

  9. Nou vooruit. Ik zal nooit meer zeuren dat ik niet kan scheren vanwege een zeer irritabele huid, en het met trots dragen. Het verandert toch niet.

Geef een reactie

