Een auto met wielen

Naomi is na een uur huilen niet te bedaren, dus ik neem haar op schoot om haar te troosten.

“ Hm?” vraagt ze.

“ Ik versta je niet Toep,” zeg ik, rancuneus.

“ Hm?”

We zitten stilletjes met zijn tweeën op de commode. Ik vind het niet leuk, het is minstens 3 uur ’s nachts maar ik heb speciaal niet op de klok gekeken om niet gedeprimeerd te raken, ik wil naar bed

“ Hm?” vraagt Naomi.

“ Ik weet het niet Toep,” geef ik toe.

– maar het is ook fijn om dat kleine lijfje in die grote slaapzak tegen me aan te hebben, dat kleine meisje dat al bijna te groot is voor de commode en dat steeds minder vaak gewoon lekker op schoot komt zitten.

“ Hm?” vraagt Naomi maar nu heeft ze het door, ze neemt de speen uit haar mond en zegt: “ Bal.”

“ Ik weet niet waar jij in dit donker een bal ziet, lieverd,” zeg ik.

Naomi wappert met haar arm in de richting van het raam.

“ Towtow?” zegt ze. Het klinkt als een vraag maar het is een opmerking, want inderdaad, buiten rijdt een auto voorbij.

“ Nachtbrakers,” zeg ik, “ ja Toep, het is een auto. Waarom ze niet gewoon in hun bed liggen -”

“ Towtow,” zegt Naomi, “ bal? Towtow.”

“ Ja lieverd,” zeg ik, “ een auto, met wielen.”

“ Bal,” zegt Naomi, ze stopt haar speen in haar mond en leunt tevreden tegen me aan. Tot er weer een auto langskomt.

“ Towtow?”

Lieve kleine Naomi-Toep, ik vind het prachtig dat je leert praten. Je blijkt een stuk meer te begrijpen dan we dachten, en je elke dag leer je nieuwe dingen en begrippen bij naam kennen. Het is fantastisch, hoe je het afgelopen jaar van een hulpeloos klompje lusten langzaam een mensje bent geworden met duidelijke voorkeuren en een heuse actieve woordenschat van 15 woorden. Jouw ontwikkeling gadeslaan is echt heel erg tof- maar waarom moet dat om drie uur ’s nachts?

“ Towtow? Bal.”

Ja, lieverd. Een auto. Met wielen.

Geef een reactie

