Duiven in het nieuws: De maan & liefdadigheid.

¶ Al twee dagen hangt er een maan in de lucht die haar uiterste best doet om het occulte in me omhoog te halen. Ik kan een aantal minuten van de maan genieten omdat het de maan is, groot en wit en helder en kalmpjes bezig met de wereld verlichten zoals ze dat ook deed toen de wereld bevolkt werd door varens en reptielen. Het gaat mis als ik er over na ga denken, over dat witte hemellicht, dat zoveel mooier is dan lantarenpalen, en hoe lang het er al hangt; dan komt vanuit mijn achterhoofd alle fantasy, poëzie en mythologie die ik ooit gelezen heb als mist omhoog.

Een witte maan vraagt om keltische odes door bleke dichters, rondedansen van witgeklede priesteressen met lang loshangend haar en gevaarlijke ogen, en maagdenoffers. Een gele maan vraagt om Afrikaanse trommen, stonede zieners en voodoorituelen met gesnelde koppen en wassen poppetjes en naalden en WELJA JOH !! Het is de maan waar ik het hier over heb, potjandosie. Hij was gisteren groot en wit, en is vandaag, zondag, groot en geel, en zowel vandaag als gisteren was hij zo mooi dat mijn hart er van zou kunnen breken.  Ook als ik de bovennatuur er buiten laat; ook als ik mijn interne op hol draaiende zoekmachine uitzet.

¶ Nu ik toch ineens zo wired ben, dat ik me bijna kan invoelen in het intrigerende nummer Machine van Regina Spektor, kan ik net zo goed mijn wiredness gebruiken voor meer welbevinden dan alleen mijn eigen, bedacht ik laatst ineens. Een nieuwe instelling op Ralloblog, dus: De Liefdadigheid van Het Jaar. En omdat we het jaar niet alleen deugdzaam willen eindigen, en de hypocrisie van alleen maar doneren met Kerst ons ergert,  vindt deze actie plaats in het voorjaar. Zeg maar Nu.

Op Acht Maart is het bovendien Internationale Vrouwendag.  Eigenlijk is elke dag vrouwendag, en mannendag ook  (en dan hebben we het niet eens over Kinderdag en Hoogleraren Antropologie met Klitterig Anushaar-dag); maar Acht Maart is as good a day as any om stil te staan bij onze zusters die in meer nood zijn dan wijzelve. Zoals elk jaar voert Mama Cash  van december tot maart haar Campagne 88 Dagen, en dit jaar wil ik bijdragen.

Vanaf het moment dat ik deze post plaats, op maandag 1 februari 2010, tot aan 7 maart van dit jaar zal ik voor elk commentaar van jullie, dat bestaat uit minstens eén zin die daadwerkelijk een zin genoemd kan worden ( met een onderwerp en een gezegde en zo mogelijk ook een lijdend voorwerp &zo ) 50 eurocenten doneren aan het goede doel. Tot aan 20 euro  zal ik het hele bedrag verdubbelen, daarboven kijk ik wel wanneer ik het overdreven vind. Met andere woorden: als je een zinnig commentaar achterlaat, dan maak je mij blij. Laat je überhaupt een commentaar achter dan draag je bij aan het blij maken van vele vrouwen overal ter wereld;  en waar vrouwen blij zijn, worden mannen ook blij. (Andersom is dat geen gegeven, maar dat is een ander verhaal.)

Waarom Mama Cash? Omdat Mama Cash bijdraagt aan de zelfstandigheid van vrouwen. Vrouwengroepen die vanwege hun akelige perverse en subversieve doelen (bijvoorbeeld verkrachting strafbaar, homoseksualiteit bespreekbaar of abortus bereikbaar maken, of zorgen dat meisjes en vrouwen in alle waardigheid (huiver!)  een inkomen kunnen verwerven) weinig of geen steun krijgen kunnen een bijdrage krijgen, maar ook bedrijven die geen lening kunnen krijgen vanwege de vrouwigheid van hun eigenaar. Op deze manier heeft menige groep in verre oorden zich een een computer of een telefoonlijn kunnen veroorloven, en hebben vele vrouwen hun eigen bedrijf op kunnen zetten.

Loffelijk, niet? Leest dit niet als iets wat je zelf ook wilt steunen?  Schrijf dan eerst een commentaar, en kijk dan op www.mamacash.nl; en schrijf daarna nog een commentaar. Hier, op Ralloblog natuurlijk.

14 gedachten over “Duiven in het nieuws: De maan & liefdadigheid.

  1. Gisteren was de maan zeer bijzonder, zeker toen zij laagstaand een aantal buiige wolken bescheen. Grappig dat ik ook aan het zoeken raakte, het beeld raakte een zeer specifieke herinnering, maar hoewel ik mijn best deed, kon ik deze niet thuisbrengen. Misschien maar goed ook, want wellicht kwam die herinnering voort uit een slechte film of een w.g. van der hulst boekje.
    Andere optie: ‘o ja, die maan, hoog tijd om weer eens op te landen’. Nuttig? Misschien niet, maar zeker een betere geldbesteding dan oorlogje spelen in het Midden Oosten.

    • Hee hee, hallo en welkom! Jij hebt zojuist 50 eurocent on het Mama Cash-potje doen verdwijnen! En W.G. van der Hulst- oh man, is dat Rozemarijntje? die bij haar oom woont die arts is in Limburg of zo? *huivert* W.G heeft vast een hoop te vertellen over de maan 🙂

  2. W.G. past dan weer minder bij het hele female empowerment idee… Mij doet zo’n grote maan dan weer meer denken aan de avonturen van Pa Pinkelman en Tante Pollewop die o.a. zich op de maan afspelen. Ik vond al dat maanlicht eigenlijk wel mooi; ik heb nog geen gordijnen en gisteravond was mijn huiskamer gehuld in een geheimzinnig grijsblauw waas.

    Machine is trouwens een geniaal nummer van de al even geniale Regina Spektor. Ik word ook helemaal gelukkig van Laughing With en Dance Anthem of the 80’s. Maar dit terzijde. Dank voor het onder de aandacht brengen van Mama Cash; dat is het feminisme waar we het van moeten hebben. Ik zal me er eens in verdiepen; vind het een goed goed doel.

    • nog immer geen gordijnen alexandra? nou ja, er kijkt ook niet echt iemand naar binnen bij je…

      de GROTE maan, ja, daar kan ik elke keer als ie er weer is nog als een verbaasde kleuter naar staren. maar mijn associatie is meer in de richting van de “buitenaardse dinoasaurusplaneten met drie manen”, vooral als die enorm grote maan (hoe komt ie af en toe zo groot? vast een erg domme vraag. let me google that for you waardig (http://www.lmgtfy.com)) overdag in de lucht hangt, net boven de huizen, zoals laatst.

  3. ha, dan doe ik ook een duit in het zakje (een vriend B! een vriend B!)
    ik zag de maan boven het spuitding waarmee ze de vleugels van vliegtuigen antivriezen. Een soort mechanische Triffid met een onheilspellende rode ooievaarsbek. doe mij maar sci-fi (vooral van die oude)
    maar mama cash is idd fijn feminisme.

  4. Maan, sneeuw, boeken, vrouwen en goede doelen, wat schrijf je toch over fijne dingen Anna.
    Wanneer kom ik je weer eens tegen voor een kopje van ’t een of ander?

  5. En hier gaat weer 50 cent. Weet je straks meteen hoeveel vrouwen en vrouwliefhebbers je blog lezen, want wie het leest die reageert. Nietwaar?

  6. Hierbij nogmaals een duit:
    De maan en Salome!
    Salome van Wilde staat vol met maan-associaties.
    Wilde heeft ooit beweerd dat in zijn ogen de maan het belangrijkste personage is in zijn stuk.
    On top of that: vrijwel alle associaties in Salome zijn vrouwelijk. De maan als dode vrouw, kuise maagd en waanzinnige vrouw, noem maar op.
    Of Salome aansluit bij de doelstellingen van Mama Cash valt echter te betwijfelen. Salome is welliswaar een zelfbewuste vrouw, maar krijgt ze wat ze wil door haar vader te verleiden met een sensuele dans….
    In ieder geval past Salome meer bij het thema female empowerment dan W.G. van der Hulst (dat ik die twee ooit zou mogen vergelijken!).

    • Salome was een vrouw die probeerde te functioneren binnen het paradigma van het patriarchaat, dat gaat zelden goed uiteindelijk. Ok, Woody Allen over en uit- maar als we toch bezig zijn kunnen we ook Robert Graves erbij halen met zijn totale onderwerping aan de White Goddess, drievoudige primordiale moedergodin (v) van wie het belangrijkste zinnebeeld natuurlijk is, jawel, de maan. Ik hou niet zo van Robert Graves en van masochistische matriarchisten (m), maar hij ging er wel mooi van schrijven.

  7. Zeg Anna, hebben wij stiekem in M.Z. Bradley lopen lezen? Het is dat je niet schrijft over ruisende rokken in het wuivende riet 😉

    En dan sla ik eens per ongeluk een blogje over en dan is dat nu juist het blogje waar iedereen natuurlijk op móet reageren. Nou ja, beter laat dan nooit nietwaar?

    • Dr Daan! Nee hoor, Marion heb ik in geen jaren meer aangeraakt, maar die imagery is verankerd in mijn achterhoofd. Niet dat ik niet liever wat anders in mijn achterhoofd zou willen, but there it is.

  8. Ha, ik ben nog op tijd! Ketsching (met twijfels over de spelling van dit woord), weer 50 cent in het laatje! (waarvan de 50 cent het lijdend voorwerp, toch? Die lessen Nederlands zijn weer lang geleden…)

    • Ha Eef, ik weet niet of er een officiele spelling van is. Katsjing, Kerrtching of Ketsching, het ziet er allemaal uit als een Groenlands gerecht met gefermenteerde haai.

Geef een reactie

