Duiven in het nieuws-Filmquizaflevering- Rev. ed.

Waar is Rallo mee bezig? Wat valt haar op aan de wereld? Heeft ze iets gelezen of meegemaakt waar de stoom van uit haar oren kwam? Heeft Naomi iets geniaals gedaan, maar niet zo geniaal dat er een heel blog aan hoeft te worden gewijd? Lees het allemaal in Duiven in het Nieuws!

¶ Heb jij al plannen dit weekend? Zo nee, werp dan eens een blik in het waanzinnig mooi gekleurde boekje (of de site) van het Leidse Film Festival. Het ziet eruit als een geweldig programma, en het is met zeer veel genoegen samengesteld door een enthousiaste commissie. Bovendien hebben we hier te maken met een heus Leids laagdrempelig cultureel initiatief; steunen dus! (Plus dat woensdagavond 28 oktober de finale van de LFF Filmquiz zal plaatsgrijpen, waar Team El Topo zijn huid duur zal verkopen…)

Update:  Triomf! El Topo heeft de competitie van de LFF Filmquiz gewonnen & is heel blij met de t-shirts, de paraplu’s, de biografie van Kiefer Sutherland, de kaartjes voor het feest, en de eer! Vanaf hier grote zoenen voor mijn teamgenoten Marcel Bob Maarten en Rutger.

¶ In Italië is weeïg paars het nieuwe zwart, en dat is al erg genoeg; hier in Nederland is saai het nieuwe saai, waar het om overjassen gaat. Het is herfst, mensen, de wintertijd is net ingegaan, moeten we het allemaal erger maken dan het is, door ons te hullen in klassieke blauwe (boter op mijn hoofd…) zwarte en donkerbruine mantels? En als we iets aantrekken met een kleurtje, moet het dan persé zo’n praktische regenjas van de ANWB zijn? Laten we es iets afspreken. Laten we, dames en heren, morgen een sjaal gaan kopen van een werkelijk WAANZINNIGE kleur. Het geelste geel, het meest psychedelische paars, het razendste rood, het glanzendste groen. Of alles door elkaar. En overmorgen doen we die om, bij onze fijne sombere winterjas in crisis-kleuren.

¶ Hedendaagse waanzin: lees dit es.  Dus: om te beginnen luisteren ze zich drie slagen in de rondte, want ze zullen es een subversief mislopen. Ten tweede bewaren ze de opgenomen gesprekken veel te lang. En ten derde: het is waarschijnlijk geeneens uit principe dat ze de gesprekken zolang bewaren, maar de idioten van de politie weten gewoon niet hoe ze de gesprekken moeten verwijderen!!! (Drie uitroeptekens, een duidelijk teken van beginnende krankzinnigheid). En het ergste is: loop ik te hoop? Loop jij te hoop? Nee hè. Waanzin.

¶ Drie sjokkende jongens van rond de vijftien komen uit de ingang van een flatgebouw lopen.

” Mijn vrienden steunen mij door dik en dun, het zijn m’n vrienden. En weet je wat ik tegen haar ga zeggen?” brouwt degene met het langste haar, “Ik ben een man, jij bent een vrouw, ik ga je doodmaken.”

Hij wappert met zijn veel te grote handen zoals hij denkt dat een gangsterrapper dat zou doen. Zijn kompanen trekken hun broeken omhoog vanaf hun smalle kontjes. Grote truien met kwijlende doodshoofden erop. Eén sputtert wat tegen, maar de langharige brouwt nogmaals:

“Mannen en vrouwen, dat kan nooit goed gaan. Ik ga haar zeggen dat ik haar ga doodmaken.”

Ik kan het niet laten. Ik draai me om en geef hem de meest vriendelijke, vertederde, castrerende glimach die ik op kan brengen. Heb ik een mannen-ego in de knop gebroken, en voor den uchtend van zijn bloei ontdaan?  Zal hij nu stantepede op Internet een proppeschieter gaan bestellen om Columbine na te spelen? Heb ik hem met mijn stralenkrans tot inkeer gebracht en zal hij mettertijd uitgroeien tot het mannelijk boegbeeld van Feminisme 3.0? Ik weet het niet. Het was gewoon even sterker dan ik.

¶ En eindigend met een vrolijke noot: voor iedereen die zich afgelopen weekeinde naar aanleiding van het “Beest van de Week”  in het weekblad van het NRC verbaasd heeft over het gruwelijke maar bloedeloze leven der vissen, hier een gedicht van Ted Hughes over snoeken. “…and indeed they spare nobody.”

5 gedachten over “Duiven in het nieuws-Filmquizaflevering- Rev. ed.

  1. Hoe staat het met El Topo? Bovenaan natuurlijk, maar hoe ver los? 😉

    Is er nog een ronde vage Hollywood-films uit de jaren 20 – 50 geweest waarbij jullie me enorm gemist hebben? ;-))

  2. Ik vind dat je een campagne moet beginnen zonder rood ben je deze winter dood of net zoiets positief stimulerend. Mensen die met hun winterjas wegvallen tegen de grijze grauwe lucht en zich vervolgens nutteloos en depressief voelen, zouden eens een dagje paars of oranje of indigo moeten proberen. Het werkt echt mensen!! gewoon doen, voor een tientje bij de bijenkorf! x

Geef een reactie

