Schijten tussen de ankers

“Dus,” vraagt mijn oma, “waar ben je gaan zwemmen?”

“Op de Praia,” zeg ik.

 “Waar?”

“Op de Praia,” zeg ik, iets harder.

“Was het druk?”

“Nee hoor. En het  water was lekker warm, en ik zag visjes.”

“Wij woonden daar heel dicht bij weet je dat?”

Ja, ik weet dat sinds ik geboren ben maar ik zeg niks, de vraag is niet meer dan een ritueel.

“Ik heb zoveel sprinkhanen dood gestampt bij dat strand,” zegt mijn moeder, “en het stonk daar ontzettend.”

“Ja, het riool van de gevangenis kwam daar op uit,” zegt mijn oudtante Ita, “er was daar helemaal links zo’n grote buis en daar -“

“Daar stonk het ontzettend. En er was ook altijd van die groene drap. En insecten,” zegt mijn moeder.

“Ja, ” mijn oma kauwt bedachtzaam op haar kunstgebit, “en dan had je meer naar rechts al die manshoge ankers-“

“Die liggen er nog steeds,” zeg ik.

“Liggen die ankers er nog?”

“Ja oma, ze liggen er nog steeds, er komen ook wel eens nieuwe bij,” zeg ik.

“Ja en daar stonk het altijd zo, ” zegt mijn moeder.

“Dat was omdat het riool van de gevangenis…” zegt Ita.

“Oh hou op, dat was het riool helemaal niet, dat was omdat tante Pippina die ankers gebruikte als plee, die riep dan ‘Margherita doe de deur open'” – mijn oma hijst zich met moeite uit haar bank en doet een paar schuifelende passen naar voren, ze bukt zich en trekt haar jurk op suggestieve maar nog fatsoenlijke hoogte- “en dan rende ze naar buiten naar achter de ankers, ze hees haar jurk om hoog en deed daar haar ding. Prrrrrrrr-ft.”

“Huh, wat?” vraag ik, “deed ze – ging ze daar…”

“Schijten tussen de ankers,” zegt mijn oma, met een triomfantelijke blik, “ze hield niet van wc’s.”

“Nou zeg,” zegt mijn moeder, met een blik op mij.

“Laat het kind toch lachen,”zegt mijn oma, “tante Pippina had er helemaal niks van.”

“Ze is er honderdenvijf mee geworden,” hik ik.

“Percies,” zegt mijn oma. Ze schuifelt weer terug naar haar bank en kijkt me aan met haar kritische pretogen, donkerbruin, scherp als het staal van Damascus.

Geef een reactie

