Dichter II: Maria van Daalen

Dus ik stond om tien over half twee op de Loosduinsekade en ik wilde naar de Warmoezierstraat fietsen, waar Maria van Daalen voor zou lezen. Ik had mijn twijfels. Niet zozeer omdat vriend B. verkondigde dat ik regelrecht in de armen van een baarmoederdichteres zou lopen, want vriend B. en ik hebben een meningsverschil over aard en waarde van baarmoederpoëzie. (We zullen een andere keer uitwijden over de baarmoederpoëzie en heur tegenhanger, de penispoëzie.) Mijn twijfels werden gevormd door het feit dat ik van Maria van Daalen vooral mooie zinnen gelezen had, en maar weinig mooie gedichten.

Op de kaart is de afstand nog geen vingerkootje, maar het was echt moeilijk te vinden. Ik ben vier keer met mijn OV-fietsje langs het Westeinde gefietst, twee hoeken om en weer de parkeerplaats van het Westeindeziekenhuis op, en toen nog maar een keer in de hoop dat het deze keer door een miraculeuze interventie wel goed zou gaan. Een vriendelijke voorbijganger interveniëerde en wist gelukkig waar ik zijn moest; en zo rende ik om drie voor twee door het hofje in de richting van de oranje Dichter aan Huis-vlag, ik strompelde naar binnen, kreeg een glas water en ging zitten, mijn notitieblok in de aanslag.

We waren deze keer met een vrouw of acht, en het kleine huisje had ook niet meer kunnen bevatten dan dat. Van Daalen zat op de bank tussen haar bundels, en ze had buitengewoon kekke rode schoenen aan, ze was gezellig en vriendelijk en eigenwijs. Er werd haar gevraagd naar haar belangstelling voor Voodoo. Vodou, verbeterde ze geduldig, en ze vertelde over hoe haar wijding tot vodou-priesteres tot stand was gekomen. Vervolgens verhaalde ze dat ze daarna rooms-katholiek had willen worden, en van de bisschop mocht dat niet; maar toen ze de pastoor was tegengekomen in de supermarkt had hij niet moeilijk gedaan.( Leve het katholicisme; zie Quotes.) Ze is, verklaarde ze, erg bezig met religie, ze staat bekend als mystiek dichteres en is op zoek naar de Goddelijke Vonk.

Waarvan acte, dacht ik op dat moment, dat zijn op zich allemaal geen zaken waar ik vies van ben. Alleen vond ik het gemak en de naaktheid waarmee aan deze dingen gerefereerd werd niet helemaal prettig, en ik vind mensen die van zichzelf verkondigen dat ze mystici zijn wat suspect. Waarom zou je met je tamboerijn rinkelen als je ook een goed gedicht kunt schrijven, of desnoods een oprecht gedicht? Maar ik zat er nou toch en ik ben bereid het beste te verwachten van een mens, dus ik wachtte op haar gedichten.

Ze waren niet slecht, niet allemaal in elk geval. Ze waren alleen – eh, niet zo goed. En als er een goede tussen zat werd hij op gegeven moment  minder goed gemaakt door name-dropping, of uitleggerigheid, of doordat het gedicht te lang doorging. Neem nou een werk dat mij echt raakte, voor even; Lied voor Konstandinos Koukidis, een gedicht over een soldaat die op de Akropolis de Griekse vlag moest bewaken. Op een nacht in 1941 werd hij omringd door Duitsers die hem bevolen de vlag te strijken en te overhandigen. Hij kon het niet voor elkaar krijgen om de vijand de vlag te geven; dus hij sloeg hem om en sprong van de Akropolis. ( Het schijnt een Griekse traditie te zijn, van bergen afspringen, een soort helleens “Dan liever de lucht in”.) Van dit melodramatische patriottisme wist van Dalen ongeveer vier minuten lang iets echt ontroerends te maken. Daar had ze moeten stoppen; maar het gedicht ging nog even lang door, tot ik echt alleen nog maar wilde dat ze ophield.

” Oh, mooi,” zeiden de andere dames toen het gedicht afgelopen was. Ik zei maar niks.

Mijn twijfels waren gegrond geweest. Maria van Daalen heeft mooie vondsten en mooie zinnen en mooie beelden geschreven, en ze heeft mooie ideeën over de wereld en het Goddelijke; maar helaas staan die mooie dingen in middelmatige gedichten. En dat is jammer.

Dit was het tweede uur van mijn Dichter aan huis-zaterdag.

Een gedachte over “Dichter II: Maria van Daalen

Geef een reactie

