Chi Coltrane

Of ik Chi Coltrane kende, vroeg werkgever A. De vraag leek er een in de categorie “Leeft ze nog?”,  een spelletje dat ik graag mag spelen op een rustige vrijdagochtend (Julie Driscoll, anyone?).  Meestal  komt zo’n vraag niet uit de lucht vallen, en inderdaad, op dit moment hangt er een onwaarschijnlijk jonge foto van Chi Coltrane her & der in de stad, en ze treedt binnenkort op in de Stadsgehoorzaal. We zijn er dus maar vanuit gegaan dat ze nog leeft. 

Niet echt meer een grote naam;  het enige nummer dat iedereen zich kan herinneren is Go Like Elijah, dertien weken op nummer eén in 1973. Een keer tijdens een retro-aflevering van Toppop werd een clipje gespeeld waarin Chi Coltrane dat nummer zong, moederziel alleen met haar piano,  compleet met intermezzo waarin beelden van haar wapperende blonde haar extatisch stil werden gezet temidden van grote, zeer gedateerde, rookwolken. Enfin, dit was eind jaren tachtig niet een clipje dat mijn hart harder deed kloppen. Toch bleek Go Like Elijah al Youtubend een nummer waarbij moeilijk stil te zitten viel;  ms Coltrane werd dus aan een onderzoek onderworpen. Tot mijn spijt klinkt ze intussen erger dan Phil Collins die de soundtrack schrijft voor de musical Job and the Amazing Technicolor Dung-heap, dus ik heb me vooral geconcentreerd op de tijd dat ze het groene blaadje van de Gospel-rock was. Dat was ze namelijk, begin jaren 1970; een wervelwind van blonde haren en gebonk op de piano en blijde boodschappen over redding en eeuwig geluk in de armen van De Ene. ( Het is vanuit Europees standpunt een beetje onduidelijk over Wie ze nou precies zingt maar de gemiddelde Born-Again-Amerikaan doet er niet moeilijk over, dit is gewoon witte gospel en er kan er maar een de HEERE zijn tenslotte. Hallelujah, zoals Chi zelf al zong.)

Wat hoor je precies als je een nummer van Chi Coltrane draait? Je hoort een zeer effectieve pianostijl en een flinke stem met een rafelrandje (maybe she’s born with it, maybe it’s zware shag), je hoort een razend tempo, en je ziet  Dr John en Bo Diddley in de achtergrond goedkeurend knikken. Je hoort de bazuinen schallen, maar misschien is het de Hemelse Sessiemuzikanten Fanfare; je hoort engelenkoren antwoorden, maar misschien is dat het dameskoor van de Baptistische Gemeente Saint-Barack-in-the-Fields. En, zoals ik al zei: je kan maar moeilijk stil blijven zitten, het swingt als een tierelier en de zwarte Amerikaanse uit-je-pan-kerkmuziek klinkt mee in iedere noot.

Helaas hoor je hier en daar ook een ballad. Ik heb er drie geluisterd, en bij alledrie snakte ik naar een trompet, of een zwarte achtergrondzangeres, of zelfs maar een kleine versnelling in het tempo, please, Chi, please! (Bij “Let it Ride” dacht ik eigenlijk dat ze een weedplantage begonnen was, maar het bleek toch weer over de HEERE te gaan.) Daar toont zich het nadeel van wat de Belgen wel eens noemen “een machtige klep” ; de schaal waarop de stem van Chi Coltrane het beste functioneert, of in elk geval functioneerde ten tijde van haar grote successen, is nou eenmaal die van het rocknummer met de extatische boodschap.

Met andere woorden; als iemand op een verjaardag ooit aan komt dragen met De Grote Successen van Chi Coltrane dan zeg ik Hallelujah; maar dit is geen artiest waar ik elke noot van hoef te bezitten.

Het enige wat ik me nu nog afvraag is dit: hoe kan iemand 15 jaar verkeren met Jan de P, en zelfs curator zijn van de (inmiddels afgesloten) Collectie- Jan de P; en al die tijd nooit van Chi Coltrane  hebben gehoord?

Een gedachte over “Chi Coltrane

  1. Hahahaaa, toen ik zaterdag naar de stad fietste zag ik bij ons tegenover aan de Vrijheidslaan een aankondigingsposter van haar! Met foto. En ik dacht: dit zou iets voor Anna zijn! Echt waar! Hihihi…
    Liefs!

Geef een reactie

