Charles Percy

Vriend C. liep al een week te hinten. C. is een groot hinter, moet hier worden opgemerkt, en dat heeft er mee te maken dat hij vaak  zeer goede ideeën heeft voor cadeautjes en verrassingen, en dat hij zijn goede ideeën niet voor zich kan houden, maar toch niet wil verklappen; dus heeft hij de kunst van het hinten tot grote hoogten gebracht zo door de jaren heen. C., nu, had een verrassing, zei hij. Hij moest er nog even aan werken, maar ik zou aangenaam verrast worden, dat wist hij zeker.

Ja wat zeg je dan. Leuk, zei ik, ik dacht even na over wat ik zoal aan wensen uitgesproken heb de afgelopen maanden, en ik ging weer door met mijn leven. Maar zo zat het niet. Ik moest véél verder terugdenken. 24 april 1997, om precies te zijn. Of 27? Nee, nee, 23 april 1997. Ik had toen te kennen gegeven dat er Iets Was dat ik  C. graag zou zien doen, maar wat geen haast had. Nou waren mijn verlangens aangaande vriend C. in april 1997 een tikje overspannen dus wat het in godsnaam geweest kon zijn waar ik toen geen haast mee had, ik kon het me niet voorstellen. C. maakte het nog erger door een dag later te e-mailen dat de verrassing eraan zat te komen, en hij kon wel verklappen dat het immaterieel was en dat vriend D. het toendertijd zeer had weten te waarderen, en C. begreep nu heel goed waarom.

Knoflookwodka? probeerde ik moedeloos. Ik wist vrij zeker dat  D. dat in de winter van 1996/97 zeer had weten te waarderen, en afgezien van de knoflook is alcohol, eenmaal vervlogen, aardig immaterieel. No joy, grinnikte C. over de e-mail. Nog immaterieler. Oh ja, en er was een kans dat ik in mijn dagboek had opgeschreven wat Het Was. Tot mijn opluchting liggen mijn dagboeken uit die tijd muisvrij ingepakt op zolder, en hoe minder ik ze zal zien in de rest van mijn leven hoe beter. Ook mijn brandende nieuwsgierigheid kreeg mij de vliering niet op.

Donderdagmiddag kwam C. aan mijn bureau staan. Tot hoe laat was ik die avond bereikbaar? Ik rekende snel uit, liet het politiek correcte antwoord (oh, om half elf lig ik al in bed tegenwoordig…) voor wat het was en verklaarde kloek dat hij tot elf uur ’s avonds kon komen. Hij moest nog even zwoegen maar het kwam eraan, zei hij, en verliet het pand met een grijns.

GODLOF!!!! Die avond ging om circa half tien de brievenbus in de voor C. karakteristieke robuuste toonaard. Het was nou niet dat ik de hele avond mijn theedoeken aan flarden had zitten bijten van nieuwsgierigheid, maar ik was nu toch wel benieuwd, by Jove. Dus C. komt binnen met een veelzeggende grijns, hangt pet en jack aan de kapstok en gaat zitten, nog steeds met die veelzeggende grijns. Bla, bla, gezin, werk, ja goed. En ik zat intussen wel een beetje te wachten , maar ik had blijkbaar al gewacht sinds 1997, dan konden vijf minuten small talk er ook wel bij.

” Maar jij wilt vast weten wat die verrassing is,” begon C.

” Och,” zei ik.

Met de meest veelzeggende glimlach sinds januari 1997 haalde hij een oude Penguinpocket tevoorschijn. Er ging ergens in mijn achterhoofd een licht aan.

” Deze heb ik van jou gekregen op ” hij klapte het boekje dramatisch open, ” 23 april 1997.”

Inderdaad. Op de titelpagina stond ” C., Alsjeblieft. Anna“, mijn handtekening herkenbaar van tien meter ver.

” Nou, ik heb hem gelezen.”

Opluchting daalde op me neer. Marcel keek hoogst geamuseerd van C. naar mij, en ik moest eigenlijk wel erg lachen. Inderdaad, D. heeft dit boek toendertijd zeer weten te waarderen, en J. ook, en god weet aan wie ik het nog meer cadeau heb gedaan. Het was het eerste volwassen boek van mijn jeugd, ik was er tegenaan gelopen toen ik veertien was en een crush had op Hubert Lampo; maar in tegenstelling tot Joachim Stiller en Hermione Betrapt is dit boek wel blijven hangen, tot diep in mijn twintiger jaren. Ik heb alle twaalf de boeken van die schrijver gekocht en gelezen, en in de jaren 1990 lagen de Penguinpockets van deze titels hoog opgetast bij de Slegte, dus ik kocht groot in en gaf ze dan aan mensen van wie ik dacht dat ze het wel gaaf zouden vinden.  En C. heeft de afgelopen twaalf jaar met enige regelmaat gedacht dat hij het nu toch maar moest lezen, en nu was het zover, hij had het gelezen: en hij vond het gaaf.

Toch leuk om te weten dat ik C.’s receptie van dit boek  twaalf jaar geleden, door alle hormonale nevelen heen, wel goed heb ingeschat. The Masters, heet dit kleinood, en de auteur is C.P. Snow; en als ik het weer uit heb kunt jelui een blogje verwachten.

” Marcel, dit is eigenlijk ook wel een boek voor jou,” zei ik,  ” heb jij het wel es gelezen?”

” Ja,” zei Marcel met een vuige grijns,” ik heb hem van jou gekregen.”

6 gedachten over “Charles Percy

  1. Ik begrijp dat je het exemplaar dat je aan mij hebt gegeven voorlopig dus niet terug hoeft?

    Overigens stem ik nadrukkelijk voor een blog over The Masters van C.P. Snow … twaalf jaar later …

  2. Hihi. (sorry, een meer inhoudelijke reactie heb ik even niet voor je) (overigens zit ik nu in Het Huis Om De Hoek Bij De Crèche Van Naomi (had zij ooit kunnen bevroeden dat ze op éénjarige leeftijd al een crèche zou kunnen bezitten? maar ter zake-) dus er zit niets anders op dan dat ik zometeen even langswip om haar een knuffel te brengen en haar vrolijk ‘tot morgen’ te wensen (‘Hai!’). En ja je ziet goed aan de dag en tijd dat ik nu DUS niet op mijn co-schap kindergeneeskunde zit en nee ik ben niet aan het spijbelen; het leven van een co-assistent is- in de woorden van De Nieuwe Belangrijke Persoon In Mijn Leven, een luizenleven. Morgen mag ik weer kindertjes vertroetelen en onderzoeken in het Groene Hart ziekenhuis te Gouda, en dit keer wil ik- in tegenstelling tot de vorige co-schappen (dermatologie en interne EXcluded zoals je zult vermoeden), al op de eerste dag dokter worden in het veld van het bijbehorende co-schap. En dit was, wil ik wedden, de langste ‘tussen haakjes’ in reactie op jouw blog. Haakje sluiten.

Geef een reactie

