Duif is dood.

Wat ik hier ga vertellen is een verhaal van lang geleden en ver ver weg, en het was toen een incident onderweg. De betrokkenen zullen me excuseren als het niet precies zo was als ik hier opschrijf. Denk ik.

We waren met een aantal mensen in Terneuzen, en we wachtten op de bus naar Gent. Kalme kleinburgerlijkheid, meen ik me te herinneren, stille straten want Terneuzen is niet bepaald een metropool, een bushalte die bij de blinde muur van een bedrijf stond, een industriepand met een groen metalen dak; en wij wachtten op de bus naar Gent.

Op de stoep zat een gewonde duif. Hij had een wond op de achterkant van zijn kop en kon geen idee hebben van wat hem overkwam. (Dit nog afgezien van het feit dat duiven waarschijnlijk niet in staat zijn tot reflectie.) Het moet een kat geweest zijn die hem een mep gegeven heeft, mis, maar net niet helemaal; of een akelige smak op een scherpe steen, of een jongen met een luchtbuks die wel zeer goed kon mikken, en waarschijnlijk het leger in is gegaan. Zoiets. De duif zat zoals gewonde vogels zitten, veel te rond en plat en stil als een soort donut, als een niet helemaal leeggelopen zwemband, en hij knipperde met zijn ogen en hij trok met een vleugel, en verder zat hij daar maar.

Ik weet niet heel goed wat er toen gebeurde, ik was niet zo bezig met de duif denk ik, of anders was ik met iemand aan het praten, of ik keek uit naar de bus. Feit was dat G. besloot de duif uit zijn lijden te bevrijden. Hij pakte hem op, liep er een stukje verder mee en sloeg hem een paar keer met zijn kop tegen de stoep. Het moest een paar keer want blijkbaar is zo’n vogelschedel, gewond of niet, nog een stuk steviger dan je zou denken.

De duif ging dood. G. schudde zijn handen en kwam schaapachtig lachend bij ons terug. Toen kwam de bus en gingen we naar Gent en de rest van ons reisje was zo gaaf en genoeglijk als alleen Jan de P in z’n nopjes kan regelen.

Het merkwaardige is nu dat ik altijd aan die gebeurtenis ben blijven denken. Niet vaak, maar om de zoveel tijd; ik zie het allemaal weer voor me,  wij bij de bushalte, G. met z’n rugzak op z’n hurken bij de stoeprand, en de duif. En ik vraag me er hoe langer hoe meer over af. Waarom heeft G. het in godsnaam op zich genomen om die duif te doden? Hoe voelt een vogellijk? De eerste vraag zou ik G. kunnen stellen; de tweede is de aanleiding voor dit stuk. Ik ben me door de jaren heen steeds beter voor gaan stellen hoe het voelt. Een flink duivenlijf, dat in je handen houden, en hij is zo groot dat je vingers elkaar niet raken, maar hij is hulpeloos en inert, en hem een paar keer tegen de stoep laten kwakken. Het doffe geluid van vlees op steen, een doffe schok aan de handen, misschien een gedempte kraak (van de schedel, de ruggegraat?), of het gevoel van een breuk. Ik heb het intussen zo vaak gedacht dat ik het in mijn vingers heb zitten.

Ik heb later een keer van Jan gehoord dat G. zich best rot voelde over die duif. Ik kan het me voorstellen. Alleen het idee al, de veren, dat vlees, het leeft niet meer- niet dat het echt een topleven is, het duivenleven, maar toch- ik kan het me voorstellen. Ik denk dat ik het niet zou doen, wat G. gedaan heeft, ik zou het niet doen en ik zou er mijn leven lang spijt van hebben. Ik zou in alle uitlegbare lafheid het beest gewoon laten liggen, en de bus pakken naar Gent en mijn best doen er niet meer over na te denken.

Zo is het dus ook, het leven van de vogelen. Ze arbeiden niet en spinnen niet, maar ze worden vermalen en verwond en vaak ook opgegeten en er is niemand die hen beweend. Behalve misschien G.

Een gedachte over “Duif is dood.

  1. Sterven als duif in Terneuzen, dan kan het maar beter snel gedaan zijn. Is G. toevallig bioloog, of boerenzoon? Bij mijn oma thuis op de boerderij deden ze dat met jonge katjes, tegen de muur, bij wijze van geboortebeperking. Met die boerderij is het dan ook niet goed afgelopen. Trouwens, welkom in de openbaarheid (love your tags!)

Geef een reactie

